slideshow cover gray slideshow cover gray
Ga terug
DesignPro-KristelvanDijk-12
Anna Kampman
14 juni 2021
5 min. lees plezier
Designpro.nl

Wat is Google Tag Manager en hoe kun je dit gebruiken voor jouw bedrijf?

Google Tag Manager is waarschijnlijk een term die je al vaker voorbij hebt horen komen. Het is een tool van Google die al enige tijd bestaat, maar waarschijnlijk nog door (te) weinig mensen gebruikt wordt. Wanneer je een webshop hebt, is het zeker met de komst van Google Analytics 4 een must om Google Tag Manager te installeren voor jouw bedrijf. Nu de vraag: ‘Wat is Google Tag Manager precies en hoe kun je dit gebruiken voor jouw bedrijf’? In deze blog geef ik je antwoord op deze vragen én laat ik je zien hoe je Tag Manager zelf kunt installeren. Naast dat je veel informatie in deze blog kunt vinden, kun je dus ook direct aan de slag. Hoe handig is dat!

Wat is Google Tag Manager?

De naam zegt het al, Google Tag Manager kun je gebruiken voor tags. Welke tags dan? De tags die je plaatst op je website om bepaalde data te verzamelen. Met Google Tag Manager kun je eenvoudig zelf tags op je website plaatsen en vervolgens makkelijk aanpassen en beheren. Voordat je hiermee begint is het belangrijk dat je een Google Tag Manager code op alle pagina’s van je website plaatst. Normaal plaats je per tool, zoals Google Analytics of Google Ads een aparte code per tool op de website. Bij het installeren van Google Tag Manager is dat verleden tijd, want vanaf nu kun je alle tags toevoegen aan de container van de Google Tag Manager.

Wat zijn de voordelen van Google Tag Manager?

Producten van Google zijn vaak zo ontworpen dat het voor jou gemakkelijk wordt om jouw online zaken te regelen. Dit is precies de insteek van Google Tag Manager. De voordelen zet ik graag voor je op een rijtje:

  • Flexibel: Voeg tags toe of pas tags aan wanneer jij dat wilt. Daarnaast heb je meer inzicht in conversies, sitestatistieken en meer.
  • Eenvoudig: Zowel Google tags als tags van derden worden ondersteund.
  • Overzichtelijk: Foutcontrole, beveiligingsfuncties en snel geladen tags zorgen ervoor dat de tags zonder problemen weergeven worden.
  • Samenwerken: Door de verschillende mogelijkheden die Google Tag Manager biedt, wordt het makkelijk om als team efficiënt samen te werken.

Hoe maak je een nieuw account voor Google Tag Manager?

  1. Ga naar https://tagmanager.google.com/
  2. Zorg dat je ingelogd bent met het Google account dat je ook gebruikt voor de andere tools van Google
  3. Klik op ‘Account maken´
    account-aanmaken-google-tag-manager
  4. Geef een accountnaam op en kies er eventueel voor gegevens anoniem te delen met Google en anderen.
  5. Geef een beschrijvende containernaam (bijvoorbeeld de naam van de website) op en selecteer het type content: Web, AMP, Android of iOS. Als je een mobiele container instelt, kun je aangeven of je de Firebase-SDK of een van de verouderde SDK's wilt gebruiken. Standaard kies je voor Web.
  6. Lees de servicevoorwaarden en klik op ‘Ja’ als je akkoord gaat met die voorwaarden.

 

Als je voor het eerst een nieuwe container laadt, wordt er gevraagd om het codefragment voor installatie van de webcontainer. Je kunt ook aan de slag gaan met Tag Manager als onderdeel van de SDK voor het door jou gekozen mobiele platform. Installeer de codefragmenten direct of klik op OK om het dialoogvenster te sluiten. Je kunt altijd eerst de container instellen en later het containerfragment of de SDK installeren.

Vraag de beheerder van jouw website om het codefragment op elke pagina van de website te plaatsen. Zoals eerder gezegd kunnen alle andere codes dan verwijderd worden (zoals Google Analytics of Google Ads).

Hoe voeg je een nieuwe container toe aan een bestaand account?

Beheer je vanuit een account meerdere websites?

  1. Klik op het logo van Tag Manager ogo-tag-manager om de verschillende accounts te bekijken. Naast de naam van het account staan 3 puntjes 3-puntjes-accountaanmaken, klik hierop.
  2. Kies Container maken.
    nieuwe-container-aanmaken
  3. Geef een beschrijvende containernaam (bijvoorbeeld de naam van de website) op en selecteer het type content: Web, AMP, Android of iOS. Als je een mobiele container instelt, kun je aangeven of je de Firebase-SDK of een van de verouderde SDK's wilt gebruiken. Standaard kies je voor Web.
  4. Lees de servicevoorwaarden en klik op ‘Ja’ als je akkoord gaat met die voorwaarden.

Hoe kan ik een container van Google Tag Manager installeren op mijn website?

  1. Klik in Tag Manager op Werkruimte.
  2. Zoek boven in het venster de container-ID. Deze heeft de indeling GTM-XXXXXX.
  3. Klik op de container-ID om het vak 'Tag Manager installeren' te openen.
  4. Kopieer de codefragmenten en plak deze in de website zoals aangegeven in het vak 'Tag Manager installeren' of download en installeer de juiste mobiele SDK.

Hoe kan ik tags toevoegen, updaten en publiceren in Google Tag Manager?

Er is een container geïnstalleerd, dus nu is het mogelijk om nieuwe tags toevoegen.

  1. Klik in het navigatiemenu op Tags.
    • Een tag toevoegen: Klik op Nieuw. Selecteer het tagtype (vul de gegevens in) en geef triggers op die aangeven wanneer de tag moet worden geactiveerd
      nieuwe-tag-aanmaken
    • Een tag bewerken: Klik op een tag in de lijst en breng de gewenste wijzigingen aan op de pagina 'Tag bewerken'. Je kunt bijvoorbeeld het activeringsmoment van de triggers aanpassen.
    • Een tag verwijderen: Klik op een tag in de lijst. Klik rechtsboven op de pagina 'Tag bewerken' op het menu Meer en kies Verwijderen.
  2. Voorbeeldmodus biedt de mogelijkheid om de Tag Manager-configuratie op jouw site of in de app te controleren om ervoor te zorgen dat alles naar verwachting werkt. Op het web kunt je de foutopsporingsoptie gebruiken om na te gaan welke tags er worden geactiveerd terwijl je op de site browst en de beschikbare mogelijkheden uitprobeert.
    • Klik vanaf een willekeurige webpagina in een werkruimte met niet-gepubliceerde wijzigingen op Voorbeeld. Meer informatie
    • Voor mobiele apps kun je de ontwikkelaarsdocumentatie voor Android of iOS raadplegen.
  3. Wanneer je klaar bent, klik je rechtsboven in het scherm op Verzenden om de wijzigingen te publiceren. Voeg gegevens toe, zoals een versienaam en een versiebeschrijving en klik dan op Publiceren.

En nu? Aan de slag!

Ik kan me voorstellen dat het allemaal wat technisch klinkt, maar als de Google Tag Manager code eenmaal in de website staat, dan kun je vanuit Google Tag Manager alles zelf beheren. Heb je toch nog extra hulp nodig? Schakel dan het team van Designpro in. Wij staan graag voor je klaar!

Contact opnemen
Liever gewoon bellen?
Contactformulier
Relevante blog(s)

Aanvragen

Nooit meer wat missen? Aanmelden nieuwsbrief
Tekst Certificeringen

Verstand van wat we doen

Bekijk onze certificeringen

Designpro.nl logo
Designpro.nl
designpro-is-google-partner
Google partner

Google partner

Meer info
designpro-specialist-in-bing-ads
Bing ads accredited profesional

Bing ads accredited profesional

Meer info

Wat zeggen onze klanten over Designpro

Bekijk onze recensies en hun project!

shutterstock_641138056
shutterstock_1416483638
shutterstock_355428872
  • 25 jaar Actief op het web
  • 2250 + Klanten gingen u voor
  • 6200 + Websites gerealiseerd
Informatie aanvragen

© 2021 Designpro.nl | Alle rechten voorbehouden

Powered by Dynacontent, het CMS systeem van Designpro