slideshow cover gray slideshow cover gray
Ga terug
DesignPro-KristelvanDijk-Portret 3a
Lisanne
11 juni 2020
3 min. lees plezier
Designpro.nl

Bestaande klanten behouden of nieuwe klanten werven? Waar moet je voor kiezen om op lange termijn succesvol te blijven?

Welke doelen heb jij gesteld voor jouw bedrijf? Wil je succesvol zijn op korte termijn of lange termijn? Succesvol zijn op korte termijn klinkt natuurlijk heel aanlokkelijk, maar doelen stellen om op de lange termijn succesvol te blijven als bedrijf geeft jouw bedrijf een langere levensduur. Stel je voor, je gaat een lange avond stappen met vrienden, maar drinkt aan het begin van de avond al te veel. Grote kans dat jij de volgende dag niet meer weet wat er aan het einde van de avond gebeurd is. Door de drankjes over de avond te verdelen kun je van elk moment genieten en maak je alles mee. Dat wil je toch ook voor jouw bedrijf?

Wat is op de lange termijn dan succesvoller?

Er zijn natuurlijk veel verschillende voorbeelden die we kunnen bespreken over waarom iets op de lange termijn beter werkt dan op de korte termijn. In deze blog hebben we het over nieuwe klanten aantrekken vs. minder vertrekkende klanten en welke keuze dan op de lange termijn succesvoller is. Wat denk jij? Precies, klantbehoud maakt jouw bedrijf op lange termijn succesvoller. Het is belangrijk om als bedrijf je steeds meer te focussen op customer retention.

Waarom verlaten klanten dan jouw bedrijf?

Als belangrijkste reden geven klanten aan dat ze niet de juiste aandacht krijgen en het gevoel hebben dat je hen niet meer belangrijk vindt. Ook verlaten klanten jouw bedrijf wanneer ze niet meer tevreden over de service zijn. Een van de grootste valkuilen van bedrijven is het aanbieden van een flinke korting aan nieuwe klanten en de huidige klanten niet ‘belonen’ voor jullie relatie en dat zij trouw zijn aan jouw bedrijf.

Redenen waarom klanten jouw bedrijf verlaten

Daarnaast zijn er 5 redenen waarom je aandacht zou moeten besteden aan bestaande klanten:

  1. Hogere conversie ratio. Tevreden klanten zullen sneller een nieuwe aankoop doen.
  2. Je bent minder kosten kwijt aan marketing. Huidige klanten hebben je al eens gevonden en je hoeft hen niet met marketingcampagnes over te halen om een product te kopen of om alleen al zichtbaar te zijn.
  3. Ruimte voor verbetering. Gebruik de feedback van je huidige klanten om jouw product of dienst te verbeteren.
  4. Het kan zorgen voor hogere winst. Wanneer een klant tevreden is over jouw producten of dienst, hebben ze het vertrouwen in jou als bedrijf en zullen minder op de kosten letten bij een nieuwe bestelling.
  5. Lagere kosten. Eigenlijk al eerder genoemd, maar je geeft dus minder geld uit aan het werven van nieuwe klanten.

Wel is het belangrijk om de SEO van jouw website ALTIJD up-to-date te houden. Wanneer je hier een lange tijd geen tijd of geld (indien je dit uitbesteed hebt aan een online marketing specialist) aan besteed, zul je dalen qua posities op Google. Het kan vervolgens weer een lange tijd duren voordat je je oude posities terug hebt.

Wat kan ik doen om mijn bestaande klanten te houden?

Er zijn natuurlijk verschillende manieren om jouw klantenbestand te houden zoals deze nu is. Om verschillende redenen zul je zien dat er echter toch een aantal klanten zijn die jouw bedrijf toch verlaten, helaas is hier niks aan te doen. Wat kan je dan wél doen om jouw klanten te behouden?

  • Anticipeer op signalen die wijzen op klantverloop. Bijvoorbeeld wanneer er klachten zijn, neem deze altijd serieus en probeer er samen met de klant uit te komen.
  • Benader jouw vaste klanten met een speciaal aanbod. Geef een korting op producten die vaak besteld worden.
  • Geef klanten de mogelijkheid om VIP te worden en geef ze met speciale gelegenheden (zoals hun verjaardag) een extra korting of cadeautje.
  • Personaliseer je vervolgacties. Heeft iemand zich ingeschreven voor de nieuwsbrief? Zorg dan dat je een tool inbouwt waardoor iemand altijd met zijn eigen naam aangesproken wordt.
  • Houd je aan de afspraken die je maakt met jouw klanten en zorg ook dat je deze op tijd uitvoert. Lukt het qua tijdsplanning toch niet? Informeer de klanten hier op tijd over om irritaties te voorkomen.

Zeker in deze tijd is het lastig om nieuwe klanten te werven, des temeer belangrijk om je huidige klanten te behouden. Pas deze tips toe en ik weet zeker dat jouw klanten jou en jouw bedrijf meer gaan waarderen. Extra vragen? Neem dan contact met mij op!

Contact opnemen
Liever gewoon bellen?
Contactformulier
Relevante blog(s)

Aanvragen

Nooit meer wat missen? Aanmelden nieuwsbrief
Tekst Certificeringen

Verstand van wat we doen

Bekijk onze certificeringen

Designpro.nl logo
Designpro.nl
designpro-is-google-partner
Gecertificeerd Google Partner

Gecertificeerd Google Partner

Bij Designpro zijn we trots op onze status als Google partner, een erkenning die onze toewijding...

Meer info
designpro-specialist-in-bing-ads
Bing ads accredited profesional

Bing ads accredited profesional

Meer info
leadinfo-logo
Leadinfo Partner

Leadinfo Partner

Meer info
downloadbelco-logo
Belco Partner

Belco Partner

Meer info
mollie-logo
Mollie Partner

Mollie Partner

Meer info
microsoft365-logo
Microsoft 365 Partner

Microsoft 365 Partner

Meer info
spotler_logo
Spotler

Spotler

Meer info

Wat zeggen onze klanten over Designpro

Bekijk onze recensies en hun project!

shutterstock_641138056
shutterstock_1416483638
shutterstock_355428872
  • 27 jaar Actief op het web
  • 3200 + Klanten gingen u voor
  • 8500 + Websites gerealiseerd
Informatie aanvragen

© 2024 Designpro.nl | Alle rechten voorbehouden

Powered by Dynacontent, het CMS systeem van Designpro

Stel hier je vraag!

Of neem contact met ons op via: