slideshow cover gray slideshow cover gray
Ga terug
DesignPro-KristelvanDijk-Portret 3a
Lisanne
4 april 2023
3 min. lees plezier
Designpro.nl

Hoe verbeter je jouw website met data uit Google Analytics?

Een website die hoog scoort in de zoekresultaten van Google, dat willen we natuurlijk allemaal. Vaak wordt er alleen naar statistieken gekeken als paginaweergave, tijd op een pagina en conversiepercentage. Maar wat als ik je nu vertel dat er zoveel meer data is die je kunt gebruiken om jouw website te verbeteren? Het is natuurlijk belangrijk dat je inspeelt op de behoefte van een Google-zoeker en daarmee jouw (potentiële) klant. Of je nu een website of webshop hebt, met deze tips kun je jouw pagina's verbeteren. Lees je mee? 

Disclaimer: wanneer ik het over websites heb in de blog, dan bedoel ik natuurlijk ook webshops. laugh

Welke data moet ik dan wel gebruiken? 

Zeker sinds de komst van Google Analytics 4, is het soms lastig welke data je kunt gebruiken om jouw website te optimaliseren. Naast het optimaliseren van de content, want dat is waar we het nu over gaan hebben, is het vooral belangrijk dat je dit regelmatig doet. Door in te spelen op de zoekopdracht van een Google-zoeker en regelmatig aanpassingen te maken, val je op. Niet alleen bij een (potentiële) klant, maar ook bij Google. Hoe meer jouw website up-to-date is en relevante informatie bevat, hoe meer waarde Google aan jouw website geeft. En hoe hoger die waarde, je snapt hem al, hoe hoger de positie. Klinkt simpel, toch? 

Kijk naar maandelijkse actieve bezoekers 

Het kijken naar bezoekers en paginaweergave is zeker niet verkeerd, het geeft je een goed beeld over hoe jouw website presteert. Maar als je echt wil meten wat de waarde en kwaliteit van het bereik van jouw site is, dan kijk je naar actieve gebruikers. Dit vind je onder doelgroep --> actieve gebruikers. Mijn advies is om dit per maand te vergelijken.  

Hoe diep gaat jouw bezoeker? 

Waar we ons eerder druk maakte over de tijd die een bezoeker op een pagina doorbracht, kijken we nu naar hoe diep de bezoeker gaat. En met ‘hoe diep hij gaat’ bedoelen we natuurlijk de scrol diepte. Daarnaast kun je weinig meten met de ‘tijd op een pagina', omdat: 

  • Tijd wordt bij een bounce niet gemeten
  • Een lange tijd op een pagina doorbrengen, betekent niet dat iemand ook echt je pagina aan het bekijken is
  • En meer tijd op een pagina hoeft niet altijd beter te zijn. Het kan namelijk ook betekenen dat een bezoeker niet kan vinden waar hij naar op zoek is. 

Daarom ben ik als online marketeer blij met de nieuwe optie: scroldiepte, ook ‘scroll depth’ genoemd. Scroldiepte moet als gebeurtenis ingesteld worden en dit kun je toepassen op pagina's die voor jou belangrijk zijn. Gebruik je Google Tag Manager, dan kun je dit gemakkelijk zelf doen. Anders moet je de webbouwer even lief aankijken en vragen of hij dit wil instellen voor je.  

Wat meet het conversiepercentage precies? 

Je zou denken dat het conversiepercentage iets zegt over het aantal conversies. En dat klopt, alleen het conversiepercentage meet alleen de conversie van je landingspagina tijdens het eerste bezoek. Terwijl we natuurlijk willen weten wat de totale bijdrage van die pagina is aan een conversie. Daarom kun je beter naar de paginawaarde kijken, op deze manier kun je zien of een pagina wel/ geen waarde heeft voor een bezoeker en hem aan de hand hiervan optimaliseren. De statistiek paginawaarde zegt iets over de bijdrage van alle bekeken pagina's aan een doel. Je kunt dit doel zelf bepalen. De pagina waarde vind je terug onder gedrag--> site content --> alle pagina's.  

Ga zelf aan de slag! 

Nog even kort: wanneer je aan de slag gaat met het optimaliseren van jouw website naar aanleiding van de data die je uit Google Analytics 4 haalt, dan kijk je naar: 

  • Maandelijkse actieve gebruikers
  • Scroldiepte
  • En paginawaarde.  

Wil je wel je website verbeteren, maar heb je hier zelf geen tijd voor? Dan helpen we je graag! Neem contact met ons op en we bespreken graag samen de mogelijkheden voor het optimaliseren van jouw website

 

Contact opnemen
Liever gewoon bellen?
Contactformulier
Relevante blog(s)

Aanvragen

Nooit meer wat missen? Aanmelden nieuwsbrief
Tekst Certificeringen

Verstand van wat we doen

Bekijk onze certificeringen

Designpro.nl logo
Designpro.nl
designpro-is-google-partner
Gecertificeerd Google Partner

Gecertificeerd Google Partner

Bij Designpro zijn we trots op onze status als Google partner, een erkenning die onze toewijding...

Meer info
designpro-specialist-in-bing-ads
Bing ads accredited profesional

Bing ads accredited profesional

Meer info
leadinfo-logo
Leadinfo Partner

Leadinfo Partner

Meer info
downloadbelco-logo
Belco Partner

Belco Partner

Meer info
mollie-logo
Mollie Partner

Mollie Partner

Meer info
microsoft365-logo
Microsoft 365 Partner

Microsoft 365 Partner

Meer info
spotler_logo
Spotler

Spotler

Meer info

Wat zeggen onze klanten over Designpro

Bekijk onze recensies en hun project!

shutterstock_641138056
shutterstock_1416483638
shutterstock_355428872
  • 27 jaar Actief op het web
  • 3200 + Klanten gingen u voor
  • 8500 + Websites gerealiseerd
Informatie aanvragen

© 2024 Designpro.nl | Alle rechten voorbehouden

Powered by Dynacontent, het CMS systeem van Designpro

Stel hier je vraag!

Of neem contact met ons op via: