Verstand van wat we doen
Bekijk onze certificeringen
Iedereen die gebruik maakt van het internet krijgt ermee te maken: cookies. Je ziet het terug op vele websites. Websites vragen of je akkoord wilt geven voor het verzamelen van cookies, oftewel voor het verzamelen van gegevens over jouw internetgebruik. De cookies waar je akkoord voor geeft op een website die je bezoekt, zijn zogenoemde first party cookies. De website verzamelt zelf de gegevens en gebruikt deze gegevens om meer inzichten te krijgen in het gedrag van bezoekers op de website. Met deze gegevens kan uiteindelijk de website geoptimaliseerd worden.
Naast first party cookies bestaan er ook third party cookies. Third party cookies is een manier van gegevensverzameling waar steeds meer mensen zich zorgen om maken. Hierbij maken ze zich vooral zorgen om hun privacy. Grote bedrijven als Apple en Mozilla spelen hierop in en willen geen gebruik meer maken van third party cookies. Google sluit zich hier nu bij aan en wil vanaf 2022 hier afstand van doen. In deze blog vertellen we je meer over wat de gevolgen zijn van deze beslissing en hoe jij hierop in kunt spelen!
Bij third party cookies worden gegevens over jou verzameld door dataverzamelingsbedrijven zoals Google en Facebook. Deze data worden verzameld door onder andere jouw gedrag in de zoekmachine, de pagina’s die je liket op Facebook en de gegevens die je achterlaat in andere diensten van Google. Deze gegevens worden dan uiteindelijk verkocht en in de meeste gevallen gebruikt voor het opstellen van advertenties. In advertenties worden de gegevens gebruikt om de advertentie te targeten op een bepaalde doelgroep. Google verkoopt als het ware jouw gegevens en jouw profiel zodat bedrijven hierop in kunnen spelen met hun advertenties.
Nu steeds meer mensen third party cookies zien als een inbreuk om hun privacy moet ook Google eraan geloven, ze moeten overstappen op een ander alternatief.
Google heeft beloofd om met een alternatief te komen waarbij er meer rekening wordt gehouden met de privacy van individuele gebruikers. Het eerste wat ze willen introduceren is een ‘Privacy Sandbox’. Dit is een alternatief voor cookies en zou iets veiliger moeten zijn. De gegevens die bewaard worden, worden namelijk in een beveiligde ‘sandbox’ bewaard.
Daarnaast wil Google niet meer individueel gedrag tracken. Dit doen ze door gegevens die de browser verzamelt te categoriseren. Alle mensen die bijvoorbeeld interesse getoond hebben in een bepaald product worden in dezelfde categorie geplaatst. Dit kan nog opgedeeld worden in bijvoorbeeld verschillende demografische groepen. De data zijn anoniem, dus zorgen voor meer privacy. Tegelijkertijd kan Google wel nog steeds data verkopen voor advertenties. Dit is namelijk essentieel voor Google om geld te verdienen.
Dit alternatief wordt dus toegepast in Google Chrome. Google verzamelt nog wel informatie en gegevens uit haar andere diensten zoals Google Maps en Gmail. Deze gegevens kunnen gelinkt worden aan de anonieme data uit de categorieën.
Er zijn veel bedrijven die gebruik maken van advertenties die gericht zijn op een bepaalde doelgroep. Er zijn een aantal opties die je kunt toepassen wanneer je nu gebruikt maakt van third party data voor targeted performance campagnes. We bespreken de verschillende opties hieronder.
Hoe de toekomst er precies uit gaat zien is nog even afwachten, maar dat er veranderingen gaan plaatsvinden is iets wat zeker is. In de toekomst zal er steeds minder gebruik gemaakt worden van data van andere partijen en wordt het voor bedrijven belangrijk om zelf data te verzamelen. Hoe eerder je daar mee begint, hoe beter! Op deze manier ben je niet meer afhankelijk van hoe partijen zoals Google gegevens verzamelen over jouw potentiële klanten!
Ik ben via Google bij Designpro terechtgekomen. Wat direct aansprak was de professionele uitstraling. Na het eerste contact ben ik de samenwerking aangegaan met Designpro, de medewerkers van Designpro denken graag met je mee en ik ben zeer te spreken over de service die Designpro verleent. Er wordt snel geschakeld en mijn wensen worden snel en goed opgepakt. Wat ik ook echt handig vind, is het systeembeheer, de content vullen kan ik zelf waardoor ik niet telkens contact op hoef te nemen met de websitebouwer. Designpro krijgt van mij een dik verdiende 9.
Wij zijn bij Designpro terecht gekomen omdat wij een lokaal bedrijf zochten met kennis van het inrichten van websites.
Onze opdracht voor Designpro was om een website te bouwen, die modern en slank was. Dat wil zeggen met adequate informatie maar zonder overbodige ballast. Dat is prima gelukt. De website is overzichtelijk en door ons, als relatieve leken, makkelijk te beheren.
De samenwerking met Designpro is prima; de lijntjes zijn kort en er is persoonlijke aandacht over en weer.
Wij bevelen Designpro van harte aan.
Onze website is ontworpen en gerealiseerd door Designpro, de keuze om ook online marketing bij Designpro onder te brengen was snel gemaakt. In onze branche hebben we naam gemaakt, ons doel is dan ook om onze naamsbekendheid in tact te houden. Daarnaast willen we ook goed gevonden worden door particulieren.
Na een start met lager resultaat kunnen we zeggen dat het de goede kant op gaat en we gevonden worden! Designpro heeft zich vanaf dag 1 ingezet voor ons en daar zijn we dan ook heel blij mee. De samenwerking vinden wij nu heel goed tot bijna perfect te noemen. Het valt ons op dat degene die ons bezoekt heel goed bekend is met de materie, en de dienst verleent op uiterst gepaste wijze. Acties die besproken zijn, worden meteen ondernomen en doorgezet. Ga zo door! - Onder druk de Beste!