slideshow cover gray slideshow cover gray
Ga terug
DesignPro-KristelvanDijk-12
Anna Kampman
10 maart 2021
4 min. lees plezier
Designpro.nl

Meta-omschrijvingen, wat zijn dat en hoe schrijf je ze op de juiste manier? 

Meta-omschrijvingen, ook wel pagina eigenschappen of metagegevens genoemd, zijn de titel en omschrijving die je ziet als je via Google een zoekopdracht uitvoert. Je kunt ze herkennen aan de vaak blauwe (of paarse als je er al op geklikt hebt) titel, met daaronder een grijze omschrijving van ongeveer twee zinnen. Niet alleen geven deze gegevens jou de informatie waar de pagina achter de klik overgaat, maar ook Google leest die informatie uit om te bepalen of hij een pagina wel of niet naar voren laat komen tijdens jouw zoekopdracht. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk bezoekers naar jouw website of webshop lokken. Daarom is het belangrijk dat je de metagegevens op de juiste manier invult. Hoe je dat kunt doen, dat lees je in deze blog. 

metagegevens-voorbeeld-invullen-designpro

De titel: interessant, kort en krachtig! 

De titel is het eerste wat een Google-zoeker ziet als de zoekopdracht voltooid is. Zorg ervoor dat jouw titel uitspringt boven alle andere titels van jouw concurrenten. De titel moet matchen met de zoekintentie van een Google-zoeker, is hij interessant genoeg dan is de kans groot dat iemand doorklikt naar jouw website of webshop. De kwaliteit van de paginatitel bepaalt uiteindelijk of de Google-zoeker op jouw site terechtkomt of op die van jouw concurrenten. 

Waarom is het zo belangrijk om deze gegevens in te vullen? 

Het doel van de pagina eigenschappen is zowel de Google-zoeker als Google zelf vertellen waar de pagina overgaat, maar ook het aantrekken van bezoekers naar jouw website of webshop. Enerzijds dus informatief en anderzijds aanlokkelijk. Om te meten of de metagegevens daadwerkelijk meer bezoekers binnenhalen, kijk je naar de organische positie van jouw pagina en de click-trough-rate (CTR). Dat laatste is het percentage aan Google-zoekers die de paginatitel gezien hebben en er ook daadwerkelijk op geklikt hebben. Deze gegevens kun je uitlezen in Google Search Console. Hoe hoger de positie in Google en hoe hoger de CTR, hoe meer mensen er uiteindelijk op jouw site terecht komen.  

De metagegevens aanpassen, waar doe je dat? 

De eigenschappen van een pagina kun je aanpassen in het beheersysteem dat achter jouw site hangt. Dit is per CMS-systeem verschillend. Nu is Google tegenwoordig al zo ver doorontwikkeld dat wanneer je vergeten bent om deze gegevens in te vullen, hij naar aanleiding van de tekst die op jouw pagina staat zelf de metagegevens genereerd. Maar... het beste is om dit zelf te doen, zo weet je zeker dat de eigenschappen passen bij de tone of voice van jouw bedrijf.  

Hoe schrijf je de juiste metagegevens? 

Het is niet moeilijk om de juiste meta-omschrijvingen te maken, als je weet wat je erin moet verwerken. Hierbij een aantal tips: 

  • Gebruik de zoekterm van de tekst op de pagina voorin de titel, mits de zin hierdoor niet lekker loopt. 
  • Gebruik krachtige korte woorden. 
  • Zorg ervoor dat de titel interessant, kort en krachtig is.  
  • Hou rekening met de zoekintentie van een Google-zoeker. 
  • Wat is het dat je aanbiedt, iets wat iemand kan kopen, huren of gaat juist alleen over het vergaren van informatie (speel dan in op de 5 W’s), speel hierop in. 
  • Gebruik je bedrijfsnaam in de titel. 

Google zou Google niet zijn als er geen regels aan deze eigenschappen verbonden zijn. Zo zijn er een aantal tekens of pixels die de titel niet mag overschrijden. Er zijn verschillende (gratis) programma’s waar je de metagegevens mee kunt controleren. Als richtlijnen kun je aanhouden 55 tot 60 tekens voor een titel en 160 tekens voor de omschrijving. Dit is inclusief spaties en andere tekens. 

Naast de titel, moet de pagina ook voorzien worden van een omschrijving. Dit is een opvolging van de titel die je eerder gemaakt hebt. Hou de volgende punten in gedachte tijdens het schrijven: 

  • Herhaal nogmaals de zoekterm, deze wordt dan dikgedrukt.  
  • Schrijf voor elke pagina unieke meta-omschrijvingen. 

Hoe weet je of de metagegevens van jouw site goed scoren? 

Zoals al eerder genoemd bepaal je doormiddel van de positie van jouw site en de CTR, hoe de metagegevens scoren en of je deze moet optimaliseren. Daarnaast is het belangrijk om de inhoud van een pagina te matchen met wat je belooft in de metagegevens. Wanneer je dit niet doet is de kans groot dat iemand de pagina snel weer verlaat en dit zorgt ervoor dat het bouncepercentage (percentage van het aantal bezoekers dat op jouw pagina komt en deze weer verlaat zonder een actie uit te voeren) snel zal stijgen. 

Hoe nu verder? 

Je weet nu wat meta-omschrijvingen zijn, waarom ze belangrijk zijn, waar je ze kun invullen én hoe je ze kunt invullen. Nu is het belangrijk dat je zo snel mogelijk aan de slag gaat en de resultaten van de herschreven gegevens bijhoudt in Google Search Console of Google Analytics. Wat doen deze pagina’s, komen er meer bezoekers op en verbeteren daardoor jouw organische posities? Ik ben benieuwd! Heb je hier hulp bij nodig? Stel je vraag dan in de reacties of neem vrijblijvend contact met ons op! 

Contact opnemen
Liever gewoon bellen?
Contactformulier
Relevante blog(s)

Aanvragen

Nooit meer wat missen? Aanmelden nieuwsbrief
Tekst Certificeringen

Verstand van wat we doen

Bekijk onze certificeringen

Designpro.nl logo
Designpro.nl
designpro-is-google-partner
Google partner

Google partner

Meer info
designpro-specialist-in-bing-ads
Bing ads accredited profesional

Bing ads accredited profesional

Meer info

Wat zeggen onze klanten over Designpro

Bekijk onze recensies en hun project!

shutterstock_641138056
shutterstock_1416483638
shutterstock_355428872
  • 25 jaar Actief op het web
  • 2250 + Klanten gingen u voor
  • 6200 + Websites gerealiseerd
Informatie aanvragen

© 2021 Designpro.nl | Alle rechten voorbehouden

Powered by Dynacontent, het CMS systeem van Designpro