slideshow cover gray slideshow cover gray
Ga terug
DesignPro-KristelvanDijk-Portret 3a
Lisanne
23 augustus 2022
4 min. lees plezier
Designpro.nl

Hogere CTR door pakkende paginatitels en meta-omschrijvingen

In de eerste vijf resultaten in Google komt jouw bedrijf tevoorschijn. Toch vind je dat er te weinig mensen op jouw website klikken. Waar komt dit door? Is jouw website niet relevant voor de zoekopdracht? Is de concurrentie te hoog? Of zijn je paginatitels en meta-omschrijvingen niet pakkend genoeg? Dat laatste zal nog wel eens waar kunnen zijn. Heb jij überhaupt wel in het CMS de paginatitel en meta-omschrijving van je webpagina's aangepast? Als je dit niet hebt gedaan, zal Google een eigen omschrijving maken. De kans is dan natuurlijk groot dat de paginatitel en meta-omschrijving de zoeker niet verleidt om op jouw website te klikken. Heb je de paginatitel en meta-omschrijving wél zelf ingevuld? Dan zijn ze waarschijnlijk niet pakkend genoeg. Maar hoe maak je ze dan wél pakkend en hoe zorg je ervoor dat de zoeker op jouw website klikt? Je leest het in deze blog! 

Wat zijn paginatitels en meta-omschrijvingen en waar kan ik die aanpassen? 

Voor als je hiermee nog niet bekend bent, de paginatitel en meta-omschrijving van je webpagina wordt samen met de URL laten zien aan de zoeker in Google, na het invoeren van de zoekopdracht. Zoals je op onderstaande afbeelding ziet, wordt bovenaan de URL van de webpagina gegeven. Daaronder vind je de paginatitel en daaronder de meta-omschrijving. Dit kan je dus allemaal zelf passen in je CMS-systeem, waardoor je de tekst zo goed mogelijk kan laten aansluiten op zowel de webpagina, als op jouw bedrijf.  

 
Verleid de zoeker om op jouw website te klikken 
Al heb je nóg zo'n passende webpagina voor de zoeker, als dit niet terugkomt in je paginatitel en meta-omschrijving, zal de zoeker waarschijnlijk alsnog op een ander resultaat klikken. Het is daarom belangrijk om de paginatitel en meta-omschrijving met aandacht in te vullen. Hiervoor geven wij jou graag een aantal tips! 

Gebruik 50-66 karakters voor de paginatitel 

Dat dit lastig is, weten we! In de paginatitel geef je heel kort aan waar de webpagina over gaat. Meestal zet je hierin ook je bedrijfsnaam. In de meta-omschrijving heb je gelukkig iets meer ruimte om je webpagina verder toe te lichten.  

Zet je zoekterm voor in de paginatitel 

Als dit mogelijk is voor de zin die je wil maken, kan dit zorgen voor een hogere ranking in Google. Ook kan een zoeker eerder geneigd zijn om hierdoor op jouw website te klikken, omdat jouw paginatitel goed overeenkomt met de zoekopdracht van de zoeker.  

Houd rekening met de zoekintentie van de zoeker in de paginatitel 

Denk je dat de zoeker iets wil kopen? Gebruik dan het woord 'kopen’ in je paginatitel. Is de zoeker juist opzoek naar informatie? Gebruik dan woorden als ‘wie', 'wat’ en 'hoe’. Door dus eerst te bedenken wat het doel is van de zoeker, kun je daarop inspelen met behulp van de paginatitel en meta-omschrijving.  

Laat je Unique Selling Point (USP) naar voren komen  

Gebruik hiervoor woorden als ‘gratis', 'goedkoop', 'beste' en ‘op maat’. Hiermee geef je een unieke boodschap aan de potentiële websitebezoeker en onderscheid je je van de concurrenten. Je USP kun je zowel in de paginatitel als in de meta-omschrijving terug laten komen. Het is wel belangrijk dat je de paginatitel kort houdt, dus probeer één tot drie woorden te gebruiken om je USP te verwoorden. In de meta-omschrijving heb je iets meer de ruimte om meer USP's naar voren te laten komen, of je USP in de paginatitel toe te lichten. 

Houd je aan 50-160 karakters voor de meta-omschrijving 

In principe kan de meta-omschrijving zo lang zijn als je wil, maar zoals je waarschijnlijk zelf ook al zal bedenken, kan Google niet 1000 karakters laten zien bij elk resultaat. Blijf dus tussen de 50-160 karakters en probeer beknopt de zoeker over te halen om op jouw website te klikken. Vaak wordt in het CMS dat je gebruikt ook aangegeven dat je niet meer karakters kunt gebruiken. 

Een call-to-action in de meta-beschrijving is écht onmisbaar 

Met een call-to-action kun je de zoeker triggeren om een conversie te maken, in dit geval dus door op jouw website te klikken. Maak de zoeker duidelijk wat diegene kan doen op de betreffende webpagina, bijvoorbeeld ‘vraag offerte aan’ of ‘koop alleen vandaag met korting’. 

Voeg het zoekwoord toe aan de meta-omschrijving 

Door het toevoegen van het zoekwoord in de meta-omschrijving, zal Google deze dikgedrukt maken, waardoor jouw website nog meer opvalt! 

De beste paginatitel en meta-omschrijving voor jou 

Wat de aller, allerbeste paginatitel en meta-omschrijving is voor jouw webpagina, weet niemand. Het is daarom ook een kwestie van testen wat voor jouw webpagina en potentiële websitebezoeker werkt. Wel kun je met bovenstaande tips je paginatitel en meta-omschrijving optimaliseren. Zie je dat de CTR omhooggaat als je het woord ‘gratis’ in de meta-omschrijving verwerkt? Super, laat dit woord er dan in staan! Op deze manier kun je met verschillende woorden en call-to-actions testen hoe je de zoeker verleidt om op jouw website te klikken.  

Verbeter de CTR door Van Zwienen Internetmarketing hiervoor in te zetten 

Bij Van Zwienen Internetmarketing zijn wij gespecialiseerd in het verbeteren van de online vindbaarheid voor allerlei soorten bedrijven, dus ook voor jouw bedrijf! Zie je na het toepassen van onze tips toch geen verbetering in de CTR of focus je liever op ander werk dan op de online marketing? Wij helpen je graag hiermee! Neem contact met ons op voor meer informatie! 

Reacties

Lees de reacties op Hogere CTR door pakkende paginatitels en meta-omschrijvingen

(Nog) geen reactie(s), wees de eerste!
Reageren

Laat een reactie achter

Reageren

Het e-mailadres niet wordt niet getoond op de website.

Laat een reactie achter

Contact opnemen
Liever gewoon bellen?
Contactformulier
Relevante blog(s)

Aanvragen

Nooit meer wat missen? Aanmelden nieuwsbrief
Tekst Certificeringen

Verstand van wat we doen

Bekijk onze certificeringen

Designpro.nl logo
Designpro.nl
designpro-is-google-partner
Google partner

Google partner

Meer info
designpro-specialist-in-bing-ads
Bing ads accredited profesional

Bing ads accredited profesional

Meer info
leadinfo-logo
Leadinfo Partner

Leadinfo Partner

Meer info
downloadbelco-logo
Belco Partner

Belco Partner

Meer info
mollie-logo
Mollie Partner

Mollie Partner

Meer info
microsoft365-logo
Microsoft 365 Partner

Microsoft 365 Partner

Meer info
spotler_logo
Spotler

Spotler

Meer info

Wat zeggen onze klanten over Designpro

Bekijk onze recensies en hun project!

shutterstock_641138056
shutterstock_1416483638
shutterstock_355428872
  • 25 jaar Actief op het web
  • 2250 + Klanten gingen u voor
  • 6200 + Websites gerealiseerd
Informatie aanvragen

© 2022 Designpro.nl | Alle rechten voorbehouden

Powered by Dynacontent, het CMS systeem van Designpro

Stel hier je vraag!

Of neem contact met ons op via: