Verstand van wat we doen
Bekijk onze certificeringen
Pagespeed Insights van Google, waar heb je het over?
Pagespeed Insights is de tool die vele internetmarketeers gebruiken om de prestaties van een website op gebied van snelheid te meten. Want een snelle website is wel zo fijn, is het niet? Niets is zo vervelend als een pagina die er langer dan 8 seconden over doet om te laden. Dan haak je af. Ik wel in ieder geval. Google weet dit ook. Als je website langzaam is, wordt je zo naar onderkant van de zoekresultaten gestuurd.
Pagespeed Insights is een tool van Google zelf en controleert de prestaties van websites. Elke URL krijgt zijn eigen score van Pagespeed Insighst, de scores zijn verdeeld tussen de 1 en 100. Hierbij scoort alles onder de 50 langzaam, scores tussen de 50 en 90 zijn gemiddeld maar de echte toppers, de echte snelheidsmonsters scoren boven de 90.
Pagespeed Insights baseert zijn resultaten op twee takken informatie. De ene kant van de informatie zijn gegevens die jij en ik delen met Google zodra wij Google Chrome gebruiken. Google meet alle pagina’s die je opent en hoelang het duurt voor jij de pagina in zijn geheel voor je ziet.
Hierbij wordt gekeken naar de volgende onderdelen:
Tegelijkertijd is Google natuurlijk een computer, een algoritme. En algoritmes vinden het nu eenmaal leuk om te meten en te schatten! Dus de andere kant van de informatie wordt geschat door Google, gebaseerd op bestaande gegevens en ontwikkelingen. De sub-tool die dit uitvoert heet Lighthouse en gaat uit van een 3G mobiele verbinding op een MotoG4 smartphone. De resultaten zijn dus de ‘slechtste’ resultaten van jouw website.
Hiervoor wordt onder andere gekeken naar de volgende elementen:
Heel wat onderdelen waar je goed op moet scoren dus. Gelukkig loopt Pagespeed Insights dit allemaal voor jou na. Nu willen jij en Google gelukkig hetzelfde: het beste voor je website. Google wil namelijk alleen hoogkwalitatieve websites aanbieden, en jij wil door Google hoog worden geplaatst in de zoekresultaten.
Dus om jou te helpen met het verbeteren van de kwaliteit van je website, geeft Google je tips!
Na het nalopen van jouw website en het vaststellen van de score, krijg je een lijst met verbeterpunten. Denk hierbij aan dingen als het aanpassen van je bestands- en afbeeldingstypen of het formaat tot aan technische zaken waar je misschien wat IT-hulp bij kunt gebruiken.
Ben je misschien niet zo technisch? (Of ben je, je technische-skills aan het ontwikkelen, maar lukt het nog net niet?) Of misschien ben je wel gewoon te druk om hier veel tijd in te stoppen. Dan staan de IT-toppers van het Designpro team voor jou klaar!
Met een internetmarketingabonnement bij Designpro ga jij zeker scoren!