slideshow cover gray slideshow cover gray
Ga terug
DesignPro-KristelvanDijk-12
Anna
22 november 2018
3 min. lees plezier
Designpro.nl

Houd je aan de minimale snelheidslimieten

Pagespeed Insights van Google, waar heb je het over?

‘Pagespeed Insights’ is de tool die vele internetmarketeers gebruiken om de prestaties van een website of webshop op gebied van snelheid te meten. Want een snelle website is wel zo fijn, is het niet? Niets is zo vervelend als een pagina die er langer dan 8 seconden over doet om te laden. Dan haak je af. Ik wel in ieder geval. Google weet dit ook. Als je website langzaam is, word je zo naar de onderkant van de zoekresultaten gestuurd.  

Pagespeed Insights is een tool van Google zelf en controleert de prestaties van websites. Elke URL krijgt zijn eigen score van Pagespeed Insights, waarbij de scores verdeeld zijn tussen de 1 en 100. Hierbij scoort alles onder de 50 langzaam, scores tussen de 50 en 90 zijn gemiddeld en de echte toppers, de echte snelheidsmonsters, scoren boven de 90.  

        Pagespeed-Insights-Google

Google meet: jou en mij 

Pagespeed Insights baseert zijn resultaten op twee takken informatie. De ene kant van de informatie zijn de gegevens die jij en ik delen met Google zodra wij Google Chrome gebruiken. Google meet alle pagina’s die je opent en hoelang het duurt voordat je de pagina in zijn geheel voor je ziet.  

Hierbij wordt gekeken naar de volgende onderdelen: 

CrUX: Chrome User Experience Report

Dit report is een weergave van de ervaringen van daadwerkelijke Chrome-gebruikers. Google biedt elke maand een overzicht van het gebruik en de gebruikerservaringen van Google Chromegebruikers.  

FCP: First Contentful Paint

Meet vanaf het moment wanneer de bezoeker voor het eerst merkt dat de pagina daadwerkelijk wordt geladen. Ook al zijn dit slechts blokken waar de tekst nog moet komen. Weet je nog hoe een pagina vroeger laadde? Bijna pixel voor pixel. Langzaam rolde de pagina uit. Dit proces verloopt tegenwoordig natuurlijk velen malen sneller, maar het werkt nog steeds zo! Het moment dat dit begint is het meetpunt.  

FID: First Input Delay

Dit deel meet de reactietijd van de browser. Dit betekent dat dit meet tussen het moment van interactie (de juiste URL intypen en op enter drukken of klikken op de link in Google zoekresultaten) tot en met het moment dat de browser reageert. 

Google doet wat algoritmes doen: meten en schatten 

Tegelijkertijd is Google natuurlijk een computer, een algoritme. En algoritmes vinden het nu eenmaal leuk om te meten en te schatten! Dus de andere kant van de informatie wordt geschat door Google, gebaseerd op bestaande gegevens en ontwikkelingen. De sub-tool die dit uitvoert heet Lighthouse en gaat uit van een 3G mobiele verbinding op een MotoG4 smartphone. De resultaten zijn dus de ‘slechtste’ resultaten van jouw website.  

Hiervoor wordt onder andere gekeken naar de volgende elementen: 

FCP: First Contentful Paint

Zoals hierboven genoemd. 

First Meaningful Paint

Dit gaat nog een stapje verder dan de FCP. Op dit punt gaat het er namelijk ook om dat de browser weet hoeveel elementen uit welke categorie zij moet laden. Dit deel is vooral interessant voor Google zelf. 

Speed Index, First CPU Idle

Deze check laat daadwerkelijk zien hoe snel een element laadt op de browser. Denk hierbij aan een grote foto die langzamer laadt dan een foto van minder MB’s. Dit is natuurlijk van toepassing op alle elementen op een site. 

Time to Interactive

Dit is de totale laadtijd van de site. De tijd stopt wanneer de website geheel interactief is en klaar voor gebruik. Niet alleen de tekst, maar ook bijvoorbeeld video’s en interactieve knoppen moeten geladen zijn. Deze moeten binnen 50 milliseconde reageren.  

Estimated Input Latency

Deze factor geeft je app waarde op basis van zijn snelheid. Na 100 milliseconde zijn app-gebruikers afgehaakt of ontevreden over een app. Daarom moet ook je app voldoen aan een minimale snelheid.  

Google doet waar Google goed in is, Designpro doet waar Designpro goed in is 

Ben je je technische-skills aan het ontwikkelen, maar kom je er zelf niet helemaal uit. Of misschien ben je wel gewoon te druk om hier veel tijd in te stoppen. Dan staan de IT-toppers van het Designpro team voor jou klaar! Neem contact met ons op om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen! 

Contact opnemen
Liever gewoon bellen?
Contactformulier
Relevante blog(s)

Aanvragen

Nooit meer wat missen? Aanmelden nieuwsbrief
Tekst Certificeringen

Verstand van wat we doen

Bekijk onze certificeringen

Designpro.nl logo
Designpro.nl
designpro-is-google-partner
Google partner

Google partner

Meer info
designpro-specialist-in-bing-ads
Bing ads accredited profesional

Bing ads accredited profesional

Meer info
leadinfo-logo
Leadinfo Partner

Leadinfo Partner

Meer info
downloadbelco-logo
Belco Partner

Belco Partner

Meer info
mollie-logo
Mollie Partner

Mollie Partner

Meer info
microsoft365-logo
Microsoft 365 Partner

Microsoft 365 Partner

Meer info
spotler_logo
Spotler

Spotler

Meer info

Wat zeggen onze klanten over Designpro

Bekijk onze recensies en hun project!

shutterstock_641138056
shutterstock_1416483638
shutterstock_355428872
  • 25 jaar Actief op het web
  • 2250 + Klanten gingen u voor
  • 6200 + Websites gerealiseerd
Informatie aanvragen

© 2022 Designpro.nl | Alle rechten voorbehouden

Powered by Dynacontent, het CMS systeem van Designpro

Stel hier je vraag!

Of neem contact met ons op via: