De plannen liggen op tafel, je gaat een website of webshop starten. Dan is stap 1: het ontwerp, al één van de belangrijkste onderdelen. Je komt voor allerlei keuzes te staan. Wat wil je uitstralen en welke kleuren of lettertype passen daarbij? Ook is het belangrijk kleuren te kiezen die passen bij je vakgebied. Zijn jouw favoriete kleuren alle kleuren van de regenboog? Dan zul je het met me eens zijn dat deze kleuren niet heel goed passen bij een uitvaartonderneming, maar wel perfect zijn voor bijvoorbeeld de kinderopvang. Heb je al een huisstijl voor je bedrijf? Dan heb je al een mooi startpunt: je bestaande huisstijl als basis voor je website. Zoals de meesten van ons weten, heeft iedere kleur een eigen betekenis, maar ook een effect op mensen. Je wil immers je bezoeker een goede indruk geven. Daarom is het zo belangrijk om goed na te denken over de kleuren die je kiest. Kies kleuren die bij je branche passen en je bedrijf online de uitstraling geeft die het verdient.
Blij van geel en rustig van groen, heb jij dat ook?
Ieder van ons ervaart kleuren met een bepaald gevoel of beleving. De één wordt vrolijk van geel en een ander wordt juist weer heel rustig van groen. Werkt dit ook zo voor een website of webshop? Ja zeker! Er zijn vele onderzoeken geweest naar het effect van kleurgebruik op websites. Graag delen we met jou wat de betekenis en het effect van een aantal van deze kleuren zijn:
- Blauw Betrouwbaarheid – Verantwoordelijk - Zakelijk
- Rood Hartstocht – Krachtig - Energiek
- Geel Geluk – Vertrouwen - Positief
- Paars Spiritualiteit – Kwaliteit - Luxe
- Oranje Warmte – Veiligheid - Plezier
- Groen Groei – Rustgevend – Verfrissend - Gezond
- Roze Romantiek – Warm – Vrouwelijk
- Wit Hygiëne – Zuiver – Eenvoud
Kijkend naar bovenstaande uitkomsten, hoef je niet lang na te denken waarom grote bedrijven voor bepaalde kleuren kiezen. Denk maar aan Wehkamp, Coolblue, Mediamarkt of bijvoorbeeld Zwitsal. Heb jij net als ik veel vertrouwen in Wehkamp en Coolblue? Of dat je blij wordt van Zwitsal? Ik denk dat we wel kunnen zeggen dat kleur meer doet dan je denkt. En dat het effect en de betekenis van kleuren zich al ruimschoots bewezen heeft.