slideshow cover gray slideshow cover gray
Ga terug
DesignPro-KristelvanDijk-Portret 13a
Anita Looren de Jong
9 april 2020
4 min. lees plezier
Designpro.nl

Is het kiezen van kleuren voor je website echt zo belangrijk?

De plannen liggen op tafel, je gaat een website of webshop starten. Dan is stap 1: het ontwerp al één van de belangrijkste onderdelen. Je komt voor allerlei keuzes te staan. Wat wil je uitstralen en welke kleuren of lettertype passen daarbij? Ook is het belangrijk kleuren te kiezen die passen bij je vakgebied. Zijn jouw favoriete kleuren alle kleuren van de regenboog? Dan zul je het met me eens zijn dat deze kleuren niet heel goed passen bij een uitvaartonderneming, maar wel perfect zijn voor bijvoorbeeld de kinderopvang. Heb je al een huisstijl voor je bedrijf? Dan heb je al een mooi startpunt: je bestaande huisstijl als basis voor je website. Zoals de meeste van ons weten heeft iedere kleur een eigen betekenis, maar ook een effect op mensen. Je wilt immers je bezoeker een goede indruk geven. Daarom is het zo belangrijk om goed na te denken over de kleuren die je kiest. Kies kleuren die bij je branche passen en je bedrijf online de uitstraling geeft die het verdient.

Blij van geel en rustig van groen, heb jij dat ook?

Ieder van ons ervaart kleuren met een bepaald gevoel of beleving. De één wordt vrolijk van geel en een ander wordt juist weer heel rustig van groen. Werkt dit ook zo voor een website of webshop? Ja zeker wel, er zijn vele onderzoeken geweest naar het effect van kleurgebruik op websites. En graag delen we dit met jou, wat de betekenis en het effect van een aantal van deze kleuren zijn:

  • Blauw   Betrouwbaarheid – Verantwoordelijk - Zakelijk
  • Rood     Hartstocht – Krachtig - Energiek
  • Geel      Geluk – Vertrouwen - Positief
  • Paars    Spiritualiteit – Kwaliteit - Luxe
  • Oranje Warmte – Veiligheid - Plezier
  • Groen  Groei – Rustgevend – Verfrissend - Gezond
  • Roze     Romantiek – Warm – Vrouwelijk
  • Wit        Hygiëne – Zuiver – Eenvoud

Kijkend naar bovenstaande uitkomsten hoef je niet lang na te denken waarom grote bedrijven voor bepaalde kleuren kiezen. Denk maar aan Wehkamp, Coolblue, Mediamarkt of bijvoorbeeld Zwitsal. Heb jij net als ik veel vertrouwen in Wehkamp en Coolblue? Of dat je blij wordt van Zwitsal? Ik denk dat we wel kunnen zeggen dat kleur meer doet dan je denkt. En dat het effect en de betekenis van de kleuren zich al ruimschoots bewezen heeft.

Haal je bezoeker over tot actie door te combineren met de kleuren

Als je een bezoeker ontvangt op je website of webshop wil je een aantal dingen. 1: Je wilt dat ze blijven en verschillende pagina’s bezoeken. Een bezoeker beslist binnen een paar seconden of ze op je website blijven of deze direct weer verlaten. Het gebruik van de kleuren is daar een belangrijk onderdeel van, een bezoeker blijft als de site ze direct aanspreekt. Maar je wilt meer bereiken. Zo wil je ook je bezoeker overhalen om tot actie over te gaan. En dat kan zijn van online kopen tot het maken van een afspraak of een offerte aanvragen. Kun je dat bereiken met kleur? Dat antwoord is Ja, volmondig Ja. Een heel belangrijk onderdeel op je website is de Call-to-Action knop, van deze knop wil je dat jouw bezoeker er gebruik van maakt. Dit is bijvoorbeeld de knop om te bestellen of juist die afspraak te maken. Deze knop moet opvallen en dat doe je door een contrasterende kleur te gebruiken. Is er één bepaalde kleur die je kunt gebruiken? Nee, er zijn meerdere kleuren geschikt. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan groen, rood of oranje. Belangrijk is dat je kiest voor een kleur die opvalt maar ook past bij de overige kleuren binnen de website. Want het oog wil ook wat! Wanneer kleuren niet matchen creëer je een onrustig beeld en dat spreekt niet aan en haken je bezoekers misschien wel af.

Kies de kleuren met de kennis die je hebt.

Ieder van ons heeft een favoriete kleur, maar jouw persoonlijke lievelingskleur past niet altijd bij je bedrijf. Laat je persoonlijke voorkeur los bij het kiezen van de kleuren voor je website. Maak gebruik van de kennis die je nu hebt na het lezen van deze blog. Kies voor de betekenis en effect van de kleuren passend bij je vakgebied. Ben je hovenier? Dan is bijvoorbeeld de basiskleur groen perfect! Zo is er voor iedere branche een associatie te maken met een kleur. Verwen je bezoekers met een mooi kleurgebruik op je website. Spreek ze aan met een opvallende kleur om ze over te halen om tot een bepaalde actie over te gaan. Laat jouw website bezoeken een feestje zijn waar ze graag terugkomen. En alles begint en eindigt met kleur!

Vind je het fijn als wij mee met je meedenken over de kleuren voor je website? Of wil je graag meer advies? Neem contact op, we staan voor je klaar!

Reacties

Lees de reacties op Is het kiezen van kleuren voor je website echt zo belangrijk?

(Nog) geen reactie(s), wees de eerste!
Reageren

Laat een reactie achter

Reageren

Het e-mailadres niet wordt niet getoond op de website.

Laat een reactie achter

Contact opnemen
Liever gewoon bellen?
Contactformulier
Relevante blog(s)

Aanvragen

Tekst Certificeringen

Verstand van wat we doen

Bekijk onze certificeringen

Designpro.nl logo
Designpro.nl
designpro-is-google-partner
Google partner

Google partner

Meer info
designpro-specialist-in-bing-ads
Bing ads accredited profesional

Bing ads accredited profesional

Meer info

Wat zeggen onze klanten over Designpro

Bekijk onze recensies en hun project!

shutterstock_641138056
shutterstock_1416483638
shutterstock_355428872
  • 24 jaar Actief op het web
  • 2250 + Klanten gingen u voor
  • 6200 + Websites gerealiseerd
Informatie aanvragen

© 2020 Designpro.nl | Alle rechten voorbehouden

Powered by Dynacontent, het CMS systeem van Designpro