Is het kiezen van kleuren voor je website echt zo belangrijk?

Kleuren kiezen voor je website
Jasper
Jasper
4 min. lees plezier
toppage bg
toppage bg

De plannen liggen op tafel, je gaat een website of webshop starten. Dan is stap 1: het ontwerp, al één van de belangrijkste onderdelen. Je komt voor allerlei keuzes te staan. Wat wil je uitstralen en welke kleuren of lettertype passen daarbij? Ook is het belangrijk kleuren te kiezen die passen bij je vakgebied. Zijn jouw favoriete kleuren alle kleuren van de regenboog? Dan zul je het met me eens zijn dat deze kleuren niet heel goed passen bij een uitvaartonderneming, maar wel perfect zijn voor bijvoorbeeld de kinderopvang. Heb je al een huisstijl voor je bedrijf? Dan heb je al een mooi startpunt: je bestaande huisstijl als basis voor je website. Zoals de meesten van ons weten, heeft iedere kleur een eigen betekenis, maar ook een effect op mensen. Je wil immers je bezoeker een goede indruk geven. Daarom is het zo belangrijk om goed na te denken over de kleuren die je kiest. Kies kleuren die bij je branche passen en je bedrijf online de uitstraling geeft die het verdient.

Blij van geel en rustig van groen, heb jij dat ook?

Ieder van ons ervaart kleuren met een bepaald gevoel of beleving. De één wordt vrolijk van geel en een ander wordt juist weer heel rustig van groen. Werkt dit ook zo voor een website of webshop? Ja zeker! Er zijn vele onderzoeken geweest naar het effect van kleurgebruik op websites. Graag delen we met jou wat de betekenis en het effect van een aantal van deze kleuren zijn:

  • Blauw   Betrouwbaarheid – Verantwoordelijk - Zakelijk
  • Rood     Hartstocht – Krachtig - Energiek
  • Geel      Geluk – Vertrouwen - Positief
  • Paars    Spiritualiteit – Kwaliteit - Luxe
  • Oranje   Warmte – Veiligheid - Plezier
  • Groen    Groei – Rustgevend – Verfrissend - Gezond
  • Roze      Romantiek – Warm – Vrouwelijk
  • Wit         Hygiëne – Zuiver – Eenvoud

Kijkend naar bovenstaande uitkomsten, hoef je niet lang na te denken waarom grote bedrijven voor bepaalde kleuren kiezen. Denk maar aan Wehkamp, Coolblue, Mediamarkt of bijvoorbeeld Zwitsal. Heb jij net als ik veel vertrouwen in Wehkamp en Coolblue? Of dat je blij wordt van Zwitsal? Ik denk dat we wel kunnen zeggen dat kleur meer doet dan je denkt. En dat het effect en de betekenis van kleuren zich al ruimschoots bewezen heeft.

Kleuren webdesign

Haal je bezoeker over tot actie door te combineren met de kleuren

Als je een bezoeker ontvangt op je website of webshop, wil je een aantal dingen. Je wil onder andere dat ze blijven en verschillende pagina’s bezoeken. Een bezoeker beslist binnen een paar seconden of ze op je website blijven of deze direct weer verlaten. Het gebruik van de kleuren is daar een belangrijk onderdeel van. Een bezoeker blijft alleen als de site ze direct aanspreekt. Je wil alleen wel meer dan dit bereiken. Zo wil je ook je bezoeker overhalen om tot actie over te gaan. Dat kan van online kopen zijn, tot het maken van een afspraak of een offerte aanvragen. Kan je dat bereiken met kleur? Dat antwoord is ja, volmondig ja.

Een heel belangrijk onderdeel op je website is de call-to-action knop. Je wil graag dat jouw bezoeker gebruik maakt van deze knop. Dit is bijvoorbeeld de knop om te bestellen of een afspraak te maken. Deze knop moet opvallen en dat doe je door een contrasterende kleur te gebruiken. Is er één bepaalde kleur die je kan gebruiken? Nee, er zijn meerdere kleuren geschikt hiervoor. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan groen, rood of oranje. Belangrijk is dat je kiest voor een kleur die opvalt, maar ook past bij de overige kleuren binnen de website. Want het oog wil ook wat! Wanneer kleuren niet matchen, creëer je een onrustig beeld, wat bezoekers niet aan spreekt, waardoor je bezoekers misschien wel afhaken.

Kies de kleuren met de kennis die je hebt

Ieder van ons heeft een favoriete kleur, maar jouw persoonlijke lievelingskleur past niet altijd bij je bedrijf. Laat je persoonlijke voorkeur los bij het kiezen van de kleuren voor je website. Maak gebruik van de kennis die je nu hebt na het lezen van deze blog. Kies voor de betekenis en effect van de kleuren passend bij je vakgebied. Ben je hovenier? Dan is bijvoorbeeld de basiskleur groen perfect! Zo is er voor iedere branche een associatie te maken met een kleur. Verwen je bezoekers met een mooi kleurgebruik op je website. Spreek ze aan met een opvallende kleur om ze over te halen om tot een bepaalde actie over te gaan. Laat jouw website bezoeken een feestje zijn waar ze graag terugkomen. En alles begint en eindigt met kleur! 

Vind je het fijn als wij met je meedenken over de kleuren voor jouw website? Of wil je graag meer advies over jouw website? Neem dan contact met ons op, wij staan graag voor je klaar.

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

Zoeken

Doorzoek onze website

contactbg1 contactbg2