slideshow cover gray slideshow cover gray
Ga terug
DesignPro-KristelvanDijk-12
Anna Kampman
7 juli 2021
5 min. lees plezier
Designpro.nl

Wil jij lokaal beter vindbaar én zichtbaar zijn?

Is je antwoord volmondig JA! Dan gaat deze blog je daarbij helpen. Zowel in een grote stad als in een klein dorp is het belangrijk om goed vindbaar te zijn voor jouw omgeving. In deze blog nemen we Schoonhoven als voorbeeld, dé Zilverstad van Nederland. In het centrum zijn diverse winkels te vinden. Niet alleen de dagelijkse boodschappen kun je hier kopen, maar ook voor kleding, cadeautjes, bloemen is er genoeg keuze. Wanneer je als consument iets nodig hebt, maar je weet niet precies waar je dit kunt kopen, dan raadpleeg je vaak Google. Google ziet waar jij je bevindt, dus laat direct de winkels bij jou in de buurt zien. Het is dus al voldoende om naar ‘Kledingwinkel’ te zoeken, hier hoeft dus niet per se de plaatsnaam Schoonhoven achter te staan.

Hoe werkt een lokale zoekopdracht in Google?

resultaat-zoekopdrach-google-kledingwinkelGoed we hebben de zoekopdracht uitgevoerd. De eerste drie resultaten die ik zie, zijn de betaalde advertenties via Google Ads. Dit zijn bedrijven die niet per se bij jou in de buurt zitten, maar jou wel interessant vinden als (potentiële) klant. Vaak zien we boven in de pagina of aan de rechterkant ook nog de Google Shopping resultaten, maar wanneer je op zoek bent naar een kledingwinkel zullen deze resultaten niet heel interessant voor je zijn. Wel als je naar een specifiek kledingstuk op zoek bent. Als we iets naar onder scrollen zien we de resultaten waar het om gaat: de lokale zoekresultaten. Welke winkel zit er het dichts bij mij in de buurt én voldoet aan mijn behoefte? Dat zie je hier. Scrol je nog verder naar beneden dan vind je de organische zoekresultaten in Google. Ook dit zijn winkels die niet per se dicht bij jou in de buurt zitten, dit zijn websites die het meest voldoen aan jouw zoekopdracht.

Naast dat je natuurlijk goed zichtbaar én vindbaar wilt zijn in de plaats waar jouw bedrijf gevestigd is, wil je dit ook in de omliggende plaatsen. Hoe je dit kunt doen? Dat vertel ik je in deze blog.

Op basis van welke gegevens bepaalt Google of jouw bedrijf te zien is in de lokale zoekresultaten?

Er zijn verschillende factoren waarmee Google bepaalt of hij jouw bedrijf wel of niet laat zien in de zoekresultaten. Dit geldt voor zowel de organische resultaten als de lokale resultaten. Echter zijn er een aantal factoren die alleen gelden voor de lokale zoekresultaten. Als jouw website of webshop hieraan voldoet, is de kans ook groter dat jouw bedrijf daadwerkelijk te zien is. Google kijkt naar:

  • De locatie van de Googlezoeker op het moment van zoeken
  • De gegevens van jouw bedrijf, denk hierbij aan je adres en telefoonnummer
  • Google Mijn Bedrijfaccount
  • Zoekwoorden die gekoppeld zijn in het Google Mijn Bedrijfaccount
  • Online reviews

Google Mijn Bedrijf

Heb je nog geen Google Mijn Bedrijf-account voor jouw bedrijf? Dan kun je die hier opzetten. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 1/3 van de bedrijven geen account heeft, terwijl je hier wel veel voordeel uit kunt halen. Het is vrij simpel om zelf een account aan te maken of om een bestaand account te onderhouden. Google geeft vaak zelf al tips of meldingen wanneer er gegevens missen in het account.

Naast alleen het invullen van belangrijke informatie over jouw bedrijf, kun je met Google Mijn Bedrijf nog veel meer:

  • (360°) foto’s toevoegen
  • Berichten plaatsen
  • Verschillende vestigingen toevoegen (dit kan ook in bulk)
  • Reviews verzamelen
  • Zichtbaarheid in Google Maps (Local Pack results)

Waar zoekt jouw doelgroep naar?

Focus je alleen op de zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf en welke matchen met de zoekopdracht van een Google-zoeker. Dit kun je achterhalen door middel van een zoekwoordenonderzoek. Welke producten en/ of diensten bied je aan? Op welke zoekwoorden focussen de concurrenten zich? Door deze vragen te beantwoorden heb je al een goede basis. Er zijn verschillende tools waarmee je kunt meten hoe relevant een zoekwoord is. Er wordt dan aangegeven wat de concurrentie is en het maandelijkse zoekvolume. Probeer altijd een mix te maken van lage, normale en hoge concurrentie. Als je je alleen maar focust op zoekwoorden met hoge concurrentie, dan wordt het heel lastig om de top te bereiken. Maak je een mix, dan is jouw bedrijf sneller zichtbaar in de zoekresultaten.

Zorg dat de website van jouw bedrijf in orde is

Een zoekwoord is vaak gekoppeld aan een tekst en je kunt er in deze tekst voor kiezen om plaatsnamen te gebruiken. Zorg er in deze tekst wel voor dat je kort na de introductie duidelijk maakt waar jouw bedrijf gevestigd is en dat het bijvoorbeeld wel mogelijk is om de producten en/ of diensten in een andere plaats te faciliteren. Mijn advies is om woorden te gebruiken als; ‘In de omgeving van’ of ‘vlakbij’. Stel ik heb een kledingwinkel gevonden, maar die bevindt zich in Bergambacht en ik woon in Schoonhoven, dan verwacht ik dat er in de tekst iets als het volgende staat: ‘Wil je de kleding passen? Dan ben je natuurlijk van harte welkom in onze winkel in Bergambacht, dit is vlakbij/ in de omgeving van Schoonhoven’.

Maak gebruik van reviews

Je kunt gebruik maken van een reviewsysteem of de reviews zelf op je website plaatsen. Wanneer de reviews via een erkende partner worden geworven, stralen ze vaak meer vertrouwen uit. Je kunt als eigenaar van het bedrijf tenslotte niks aanpassen. Het nadeel hiervan is dat het prijzig is en wanneer er eenmaal een slechte review geschreven is je deze niet kunt aanpassen.

Voeg een portfolio op jouw website of webshop

Maak of verkoop je een uniek product? Laat dit dan op je website zien! Op deze manier weet de bezoeker van jouw website direct hoe de producten van jouw website eruitzien en wat hij kan verwachten. Hetzelfde geldt voor een ‘Over ons’ pagina en keurmerken en certificaten. Hiermee wek je vertrouwen én weet een (potentiële) klant dat jouw product of dienst voldoet aan de juiste eisen.

Gebruik alleen unieke content op jouw website of webshop

We weten natuurlijk al lang dat het kopiëren en plakken van teksten van andere websites naar je eigen website not done is, maar wist jij ook dat dit geldt voor de content binnen jouw website. Geen enkele pagina mag dus dezelfde informatie bevatten. Het is daarom belangrijk dat je de teksten helemaal zelf schrijft of dit door een extern bedrijf laat doen. In ons CMS systeem is het mogelijk om zoekwoorden met meerdere plaatsnamen tegelijk toe te voegen. In eerste instantie is dan de tekst van de plaatsnaam hetzelfde, behalve dat er in elke tekst een andere plaatsnaam staat. Het kan soms erg veel tijd kosten om direct alle teksten uniek te maken. Het is daarom verstandig om per keer dat je aan je website werkt een deel van de teksten te herschrijven. Houd hierbij ook goed de posities in de gaten en pas eerst de teksten met de meest lage positie aan. Op deze manier maak je langzaam alle content uniek en bestaat er geen dubbele content meer op jouw website.

En nu? Aan de slag!

Nu je ervoor gezorgd hebt dat jouw bedrijf goed zichtbaar is in de lokale zoekresultaten van Google is het belangrijk dat je dit blijft monitoren en optimaliseren. Gebruik Google Analytics, Mijn Bedrijf, Search Console en Ads om je website te blijven optimaliseren. Weet je niet goed hoe? Neem dan contact met mij op. Ik help je graag bij het vindbaar én zichtbaar maken van jouw bedrijf in de online wereld.

Contact opnemen
Liever gewoon bellen?
Contactformulier
Relevante blog(s)

Aanvragen

Nooit meer wat missen? Aanmelden nieuwsbrief
Tekst Certificeringen

Verstand van wat we doen

Bekijk onze certificeringen

Designpro.nl logo
Designpro.nl
designpro-is-google-partner
Google partner

Google partner

Meer info
designpro-specialist-in-bing-ads
Bing ads accredited profesional

Bing ads accredited profesional

Meer info

Wat zeggen onze klanten over Designpro

Bekijk onze recensies en hun project!

shutterstock_641138056
shutterstock_1416483638
shutterstock_355428872
  • 25 jaar Actief op het web
  • 2250 + Klanten gingen u voor
  • 6200 + Websites gerealiseerd
Informatie aanvragen

© 2021 Designpro.nl | Alle rechten voorbehouden

Powered by Dynacontent, het CMS systeem van Designpro