Verstand van wat we doen
Bekijk onze certificeringen
Is je antwoord volmondig JA! Dan gaat deze blog je daarbij helpen. Zowel in een grote stad als in een klein dorp is het belangrijk om goed vindbaar te zijn voor jouw omgeving. In deze blog nemen we Schoonhoven als voorbeeld, dé Zilverstad van Nederland. In het centrum zijn diverse winkels te vinden. Niet alleen de dagelijkse boodschappen kun je hier kopen, maar ook voor kleding, cadeautjes, bloemen is er genoeg keuze. Wanneer je als consument iets nodig hebt, maar je weet niet precies waar je dit kunt kopen, dan raadpleeg je vaak Google. Google ziet waar jij je bevindt, dus laat direct de winkels bij jou in de buurt zien. Het is dus al voldoende om naar ‘Kledingwinkel’ te zoeken, hier hoeft dus niet per se de plaatsnaam Schoonhoven achter te staan.
Goed we hebben de zoekopdracht uitgevoerd. De eerste drie resultaten die ik zie, zijn de betaalde advertenties via Google Ads. Dit zijn bedrijven die niet per se bij jou in de buurt zitten, maar jou wel interessant vinden als (potentiële) klant. Vaak zien we boven in de pagina of aan de rechterkant ook nog de Google Shopping resultaten, maar wanneer je op zoek bent naar een kledingwinkel zullen deze resultaten niet heel interessant voor je zijn. Wel als je naar een specifiek kledingstuk op zoek bent. Als we iets naar onder scrollen zien we de resultaten waar het om gaat: de lokale zoekresultaten. Welke winkel zit er het dichts bij mij in de buurt én voldoet aan mijn behoefte? Dat zie je hier. Scrol je nog verder naar beneden dan vind je de organische zoekresultaten in Google. Ook dit zijn winkels die niet per se dicht bij jou in de buurt zitten, dit zijn websites die het meest voldoen aan jouw zoekopdracht.
Naast dat je natuurlijk goed zichtbaar én vindbaar wilt zijn in de plaats waar jouw bedrijf gevestigd is, wil je dit ook in de omliggende plaatsen. Hoe je dit kunt doen? Dat vertel ik je in deze blog.
Er zijn verschillende factoren waarmee Google bepaalt of hij jouw bedrijf wel of niet laat zien in de zoekresultaten. Dit geldt voor zowel de organische resultaten als de lokale resultaten. Echter zijn er een aantal factoren die alleen gelden voor de lokale zoekresultaten. Als jouw website of webshop hieraan voldoet, is de kans ook groter dat jouw bedrijf daadwerkelijk te zien is. Google kijkt naar:
Heb je nog geen Google Mijn Bedrijf-account voor jouw bedrijf? Dan kun je die hier opzetten. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 1/3 van de bedrijven geen account heeft, terwijl je hier wel veel voordeel uit kunt halen. Het is vrij simpel om zelf een account aan te maken of om een bestaand account te onderhouden. Google geeft vaak zelf al tips of meldingen wanneer er gegevens missen in het account.
Naast alleen het invullen van belangrijke informatie over jouw bedrijf, kun je met Google Mijn Bedrijf nog veel meer:
Focus je alleen op de zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf en welke matchen met de zoekopdracht van een Google-zoeker. Dit kun je achterhalen door middel van een zoekwoordenonderzoek. Welke producten en/ of diensten bied je aan? Op welke zoekwoorden focussen de concurrenten zich? Door deze vragen te beantwoorden heb je al een goede basis. Er zijn verschillende tools waarmee je kunt meten hoe relevant een zoekwoord is. Er wordt dan aangegeven wat de concurrentie is en het maandelijkse zoekvolume. Probeer altijd een mix te maken van lage, normale en hoge concurrentie. Als je je alleen maar focust op zoekwoorden met hoge concurrentie, dan wordt het heel lastig om de top te bereiken. Maak je een mix, dan is jouw bedrijf sneller zichtbaar in de zoekresultaten.
Een zoekwoord is vaak gekoppeld aan een tekst en je kunt er in deze tekst voor kiezen om plaatsnamen te gebruiken. Zorg er in deze tekst wel voor dat je kort na de introductie duidelijk maakt waar jouw bedrijf gevestigd is en dat het bijvoorbeeld wel mogelijk is om de producten en/ of diensten in een andere plaats te faciliteren. Mijn advies is om woorden te gebruiken als; ‘In de omgeving van’ of ‘vlakbij’. Stel ik heb een kledingwinkel gevonden, maar die bevindt zich in Bergambacht en ik woon in Schoonhoven, dan verwacht ik dat er in de tekst iets als het volgende staat: ‘Wil je de kleding passen? Dan ben je natuurlijk van harte welkom in onze winkel in Bergambacht, dit is vlakbij/ in de omgeving van Schoonhoven’.
Je kunt gebruik maken van een reviewsysteem of de reviews zelf op je website plaatsen. Wanneer de reviews via een erkende partner worden geworven, stralen ze vaak meer vertrouwen uit. Je kunt als eigenaar van het bedrijf tenslotte niks aanpassen. Het nadeel hiervan is dat het prijzig is en wanneer er eenmaal een slechte review geschreven is je deze niet kunt aanpassen.
Maak of verkoop je een uniek product? Laat dit dan op je website zien! Op deze manier weet de bezoeker van jouw website direct hoe de producten van jouw website eruitzien en wat hij kan verwachten. Hetzelfde geldt voor een ‘Over ons’ pagina en keurmerken en certificaten. Hiermee wek je vertrouwen én weet een (potentiële) klant dat jouw product of dienst voldoet aan de juiste eisen.
We weten natuurlijk al lang dat het kopiëren en plakken van teksten van andere websites naar je eigen website not done is, maar wist jij ook dat dit geldt voor de content binnen jouw website. Geen enkele pagina mag dus dezelfde informatie bevatten. Het is daarom belangrijk dat je de teksten helemaal zelf schrijft of dit door een extern bedrijf laat doen. In ons CMS systeem is het mogelijk om zoekwoorden met meerdere plaatsnamen tegelijk toe te voegen. In eerste instantie is dan de tekst van de plaatsnaam hetzelfde, behalve dat er in elke tekst een andere plaatsnaam staat. Het kan soms erg veel tijd kosten om direct alle teksten uniek te maken. Het is daarom verstandig om per keer dat je aan je website werkt een deel van de teksten te herschrijven. Houd hierbij ook goed de posities in de gaten en pas eerst de teksten met de meest lage positie aan. Op deze manier maak je langzaam alle content uniek en bestaat er geen dubbele content meer op jouw website.
Nu je ervoor gezorgd hebt dat jouw bedrijf goed zichtbaar is in de lokale zoekresultaten van Google is het belangrijk dat je dit blijft monitoren en optimaliseren. Gebruik Google Analytics, Mijn Bedrijf, Search Console en Ads om je website te blijven optimaliseren. Weet je niet goed hoe? Neem dan contact met mij op. Ik help je graag bij het vindbaar én zichtbaar maken van jouw bedrijf in de online wereld.
Ik ben via Google bij Designpro terechtgekomen. Wat direct aansprak was de professionele uitstraling. Na het eerste contact ben ik de samenwerking aangegaan met Designpro, de medewerkers van Designpro denken graag met je mee en ik ben zeer te spreken over de service die Designpro verleent. Er wordt snel geschakeld en mijn wensen worden snel en goed opgepakt. Wat ik ook echt handig vind, is het systeembeheer, de content vullen kan ik zelf waardoor ik niet telkens contact op hoef te nemen met de websitebouwer. Designpro krijgt van mij een dik verdiende 9.
Er bestond al wel een oude website, of eigenlijk slechts een onderdeel van een portal, voor onze mooie camping in Noorwegen. Dit voldeed natuurlijk niet aan onze wensen. We wilden hiervoor dan ook graag een eigen website hebben. Op advies van een bevriende collega kwamen wij bij Designpro uit voor de realisatie van deze website.
Het ontwerp is gebaseerd op een ontwerp van een andere kennis van mij, deze is goed overgenomen en aangevuld waar nodig door Jasper van Designpro. We hebben dan ook veel direct contact gehad met deze Front-end developer, wat leidde tot het huidige resultaat. Onze complimenten over het resultaat. Wij zijn 100% blij! Een 9 is dan ook minimaal ons cijfer.
Wij zijn bij Designpro terecht gekomen omdat wij een lokaal bedrijf zochten met kennis van het inrichten van websites.
Onze opdracht voor Designpro was om een website te bouwen, die modern en slank was. Dat wil zeggen met adequate informatie maar zonder overbodige ballast. Dat is prima gelukt. De website is overzichtelijk en door ons, als relatieve leken, makkelijk te beheren.
De samenwerking met Designpro is prima; de lijntjes zijn kort en er is persoonlijke aandacht over en weer.
Wij bevelen Designpro van harte aan.
Onze website is ontworpen en gerealiseerd door Designpro, de keuze om ook online marketing bij Designpro onder te brengen was snel gemaakt. In onze branche hebben we naam gemaakt, ons doel is dan ook om onze naamsbekendheid in tact te houden. Daarnaast willen we ook goed gevonden worden door particulieren.
Na een start met lager resultaat kunnen we zeggen dat het de goede kant op gaat en we gevonden worden! Designpro heeft zich vanaf dag 1 ingezet voor ons en daar zijn we dan ook heel blij mee. De samenwerking vinden wij nu heel goed tot bijna perfect te noemen. Het valt ons op dat degene die ons bezoekt heel goed bekend is met de materie, en de dienst verleent op uiterst gepaste wijze. Acties die besproken zijn, worden meteen ondernomen en doorgezet. Ga zo door! - Onder druk de Beste!