Verstand van wat we doen
Bekijk onze certificeringen
Online zichtbaar, vindbaar én ook nog eens creatief zijn, is belangrijker dan ooit tevoren. Wat vinden bezoekers van een website of webshop leuk om te zien, wat trekt te aandacht en wat maakt het dat de bezoeker overgaat tot actie? Niet alleen het design van een website of webshop is hierbij belangrijk, maar ook het gebruik van animaties zie je steeds meer terugkomen. Elk jaar worden de nieuwe trends besproken. Voor 2020 waren de trends optimistische designs, kleuren zoals blauwgroen, zwart is het nieuwe wit, muis animaties en flat logo’s. Heb jij meegedaan aan deze trends én heb jij ook echt verschil gemerkt op jouw pagina? Dan is het zeker de moeite waard om te lezen wat 2021 op het gebied van design voor ons in petto heeft.
Overheid websites moesten al eerder digitaal toegankelijk zijn, maar nu is het de beurt aan alle andere websites. Met het digitaal toegankelijk maken van jouw website, geef je mensen met een beperking de mogelijkheid om volledig gebruik te kunnen maken van jouw website.
Ook wel muted colors genoemd. In websites worden pastelkleuren vaak gecombineerd. Een combinatie die erg populair is, is lichtblauw met lichtgeel en zachtroze. Kies je ervoor om een van deze kleuren te combineren met wit, dan krijgt de website een kalme, natuurlijke uitstraling. Combineer je een pastelkleur met donkere tinten, dan springen deze er juist meer uit. Mintgroen is onder andere een kleur die je steeds vaker voorbij ziet komen.
Deze illustraties zijn momenteel helemaal in. Ze worden gemaakt in alle kleuren van de regenboog. Veel organisaties zijn hier al mee gestart voor meer diversiteit in hun communicatie uitingen.
Lekker retro, net als het gebruik van oude lettertypes wat je steeds vaker terug ziet komen. Het is helemaal in om gebruik te maken van organische vormen in verschillende kleuren. Dit geeft je website meer diepgang en maakt het levendig.
Om in het levendige te blijven: 3D objecten. Geef de bezoeker het gevoel dat hij de producten zo uit het scherm kan pakken, alsof er met de zwaartekracht gespeeld wordt.
Je hebt het vast al vaker voorbij zien komen, dropdownmenu’s. Eerder waren deze juist meer vervelend dan functioneel, maar tegenwoordig is de techniek zo veranderd dat dit echt een upgrade voor je website is. Op de mobiele versie zie je dit dan ook vaak in de vorm van 3 streepjes in de linker- of rechterbovenhoek. Een dropdownmenu geeft je zowel op desktop als op mobiel een duidelijk overzicht van welke pagina’s je op de betreffende website kunt vinden.
Gifjes, gebruik jij ze vaak? Ik zie ze regelmatig in mijn whatsapp gesprekken of Instagram verhalen voorbijkomen. Een leuke manier om je communicatie uitingen aantrekkelijker te maken, je pakt direct de aandacht! Bewegende beelden doen het ook goed op je website, maar gebruik er niet te veel. Dan zorgt het voor te veel afleiding en mist de bezoeker de kern van de boodschap.
2020, het jaar van het corona virus. Icoontjes die we dachten nooit te maken, waren nu overal in het land te zien. Zo zijn er verschillende icoontjes van het virus zelf, de anderhalve meter afstand en het verplicht dragen van een mondkapje. Naar verwachting zullen deze icoontjes ook aangepast worden, als de maatregelen versoepeld worden.
Veel leuke (oude) trends die helemaal in zijn in 2021! Wil jij een van deze trends laten doorvoeren op jouw website of webshop, maar weet je niet hoe? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, we bespreken graag samen de mogelijkheden!
Lees de reacties op Wat zijn de online designtrends voor 2021?
Laat een reactie achter