slideshow cover gray slideshow cover gray
Ga terug
31 januari 2019
6 min. lees plezier
Designpro.nl

SEO. Search Engine Optimization. Juist. 

Je hebt het vast wel eens gehoord en heel misschien ben je er ook ooit eens mee begonnen of heb je al enkele stappen gezet? 

Als dat zo is, laten we beginnen met de vraag waarom? Waarom ben je ooit begonnen met het optimaliseren van jouw website voor de zoekmachines in de ze wereld? 

Wilde je graag meer bezoekers? Wilde je meer verkoop of een grotere naamsbekendheid? Of misschien gewoon uit nieuwsgierigheid, wat zou SEO voor jou kunnen betekenen? 

Designpro helpt jou een eindje op weg. We bekijken graag verschillende aspecten van SEO en vertellen jou wat je beter wél en niet kunt doen. Google is immers bijzonder slim! Het is misschien even lezen, maar daarna weet jij waar je moet beginnen!

Dus SEO, wat is dat? SEO is het verbeteren van je website. Zowel op het gebied van je content maar ook de technische kanten, om zo jouw website hoger te krijgen in zoekmachineresultaten én dus beter vindbaar voor jouw (potentiële) klanten.

Content

SEO content: meer dan een visitekaartje 

SEO draait om content. Wanneer jij jouw zoekopdracht invult in deze bekende, gekleurde zoekmachine, matcht Google jouw zoekopdracht met de beste resultaten WERELDWIJD. Google bepaalt razendsnel welke website de beste content levert om de vraag van de zoeker te beantwoorden.

Dus als jij wilt dat jouw website bovenaan komt te staan in de Google resultaten moet jij zorgen voor bijzonder goede content! Als je een schildersbedrijf hebt, is een website met jouw adres en diensten niet genoeg. Deze minimale en ‘platte’ informatie, werkt misschien op een visitekaartje, deze deel je immers uit binnen jouw netwerk. Deze mensen kennen je al. Maar je kunt geen visitekaartje geven aan mensen die je nog niet kent toch? Dit is online dus niet genoeg.

Dus om nieuwe mensen te leren kennen, of in elk geval hen jou te laten kennen, moet je de wereld, Google en jouw potentiële klanten vertellen waarom ze bij jou moeten zijn! 

  • Maak jij binnen één werkdag een afspraak? 
  • Werk jij met de beste merken verf? 
  • Of misschien is jouw schildersbedrijf wel bijzonder doordat jij de muur opnieuw verft als de kleur niet bevalt? 

SEO content: beantwoord de vragen van jouw bezoeker 

Wat ga je dan nog meer vertellen? Probeer bij deze keuze een stereotype klant in gedachten te nemen. Wat wil jouw klant weten? Los van contactgegevens en welke expertises jij allemaal in je mars hebt, wil de klant misschien ook wel weten:

  • Hoelang verf moet drogen? 
  • Of welk type verf nodig is om de schuurdeur te verven? 

                                                                                                         SEO: Denkende klant

Deze kennis heb jij natuurlijk verzameld, tijdens je opleiding en werkervaring. Waarom zou je jouw (potentiële) klanten niet een handje helpen? Door middel van een blog of misschien een FAQ-pagina? Vragen die jouw klanten hebben, voor zij hun zoektocht naar een schilderexpert beginnen, kun jij al beantwoorden. Zo kennen zij alvast jouw naam! (Nu kun je hen als het ware jouw visitekaartje geven) Dit maakt de stap om voor jou als schilderexpert te kiezen natuurlijk wel heel makkelijk!

SEO content: met video zeg je zo veel meer

Content betekent niet alleen tekst. Content kan ook betekenen: video. Let wel op, Google kan jouw video niet “lezen”. Je zult je video goed moeten omschrijven, een goede naam moeten geven en moeten combineren met een goede tekst! (dit geldt natuurlijk ook voor al jouw afbeeldingen!)

Waarom video dan wel tussen onze belangrijkste tips staat? Omdat video makkelijk is voor de bezoekers. Je hoeft niet te lezen maar kunt gewoon kijken. Dit een passieve manier om toch de informatie te krijgen. Daarbij kun je je natuurlijk helemaal uitleven met jouw video. Je kunt jouw bedrijf laten zien, de laatste projecten of videoblogs plaatsen! Het is bewezen dat de video de laatste jaren steeds populairder wordt, je trekt de aandacht van je bezoeker waardoor deze langer op jouw website blijft, en dus mogelijk over gaat tot conversie.

Technisch 

SEO technisch: een nette code is makkelijker te vinden

Ook de technische aspecten van jouw website moeten kloppen. Jouw website is natuurlijk opgebouwd uit verschillende codes. Zorg dat deze codes netjes zijn! Google is een bijzonder slimme computer, maar je kunt hem ook wel een beetje lui noemen. Hoe complexer jouw pagina is opgebouwd, hoe moeilijker Google jouw pagina kan “lezen”. En dat maakt jou vinden niet makkelijker voor Google.

Op zich niet gek toch? Als jij kunt kiezen tussen een supermarkt waar alle tomaten tussen de croissantjes liggen en de pangasius filet ligt naast de pindakaas, of je hebt een supermarkt met een nette groenteafdeling, één voor vis, één voor brood enzovoorts. Dan kies jij toch ook voor de geordende supermarkt?

SEO: houd jouw code netjes

SEO technisch: mobile first, jij en ik kiezen voor onze telefoons

Mocht je inderdaad al een beetje bekend zijn met SEO, dan verbaasd het volgende jou waarschijnlijk niet:  Mobile first. Google vindt mobiele telefoons steeds belangrijker. Of eigenlijk is dat niet helemaal waar. Wij: jij en ik, wij vinden onze telefoon steeds belangrijker. En omdat Google ziet dat wij onze mobiele telefoons meer en meer en meer gebruiken voor het zoeken naar de weg, de dichtstbijzijnde supermarkt of een goed webdesign bureau, heeft Google aangegeven dat de mobiele telefoons tegenwoordig belangrijker zijn dan de desktop. Dus zorg ervoor dat je een responsive website hebt!

SEO technisch: een snelle website is een website die wél gevonden wordt

Verder moet je website snel zijn. Met Pagespeed Insights controleer je de snelheid score van jouw website. Stel, Google adviseert jouw website aan de Google-zoeker, jouw website heeft de eerste pagina bereikt! Deze zoeker klikt op jouw website! En dan haakt hij af omdat jouw pagina net een seconde te langzaam laadt. En já, één seconde kan het verschil maken. 

SEO technisch: netwerk opbouwen met backlinks naar jouw website

Alleen jouw website op jouw domein is niet genoeg. Google hecht meer en meer waarde aan zogenoemde backlinks, ofwel vermeldingen met linkjes naar jouw website op een andere website. Dus als jouw schildersbedrijf wordt genoemd op een blog over schildertips? Dan scoor je bij Google. Echter het simpelweg ruilen van linkjes werkt niet. Wanneer jij een bekende stukadoor benoemt op jouw pagina en hij noemt jou? Daar prikt Google zo doorheen… Helaas. Ook moeten de websites wel relevant zijn. Een link van een schildersbedrijf op een pagina over cup cake recepten, levert je ook niet per se meer aanzien op. 

SEO technisch: meten is weten, en weten is toepassen

Meten is weten. Deze uitspraak ken jij sowieso. Maar in de wereld van het internet is dit zo een beetje dé levensdraad. En je kunt ook veel meten met internet en alle tools van o.a. Google. Maar ook Bing en andere zoekmachines bieden steeds meer opties. Met behulp van Google Analytics, Google Ads, Hotjar en vele andere meetsystemen kun jij zien welke pagina’s veel bezocht worden, waar mensen afhaken en hoelang ze op welke pagina blijven. Zo kun jij elke pagina aanpassen tot dat je de juiste formule hebt gevonden. LET OP! Een website is nooit af. De formule die vandaag werkt, kan morgen weer instorten: SEO is een continu verbeter proces.

Je hebt zojuist 1.180 woorden over SEO tot je genomen! Je kent nu de basis.
Was alles duidelijk? Kun je hiermee aan de slag?

                             SEO held

We wensen jou veel succes met het vindbaar maken van jouw website
Maar kom je ergens niet uit? Wil je iemand die met jouw website meekijkt? Dan kun je ons altijd bellen, mailen, een chat berichtje sturen, het contact formulier invullen, langskomen… contactkanalen genoeg. (De postduiven komen niet altijd aan!)

We denken graag met jou mee.

Contact opnemen
Liever gewoon bellen?
Contactformulier
Relevante blog(s)

Aanvragen

Nooit meer wat missen? Aanmelden nieuwsbrief
Tekst Certificeringen

Verstand van wat we doen

Bekijk onze certificeringen

Designpro.nl logo
Designpro.nl
designpro-is-google-partner
Gecertificeerd Google Partner

Gecertificeerd Google Partner

Bij Designpro zijn we trots op onze status als Google partner, een erkenning die onze toewijding...

Meer info
designpro-specialist-in-bing-ads
Bing ads accredited profesional

Bing ads accredited profesional

Meer info
leadinfo-logo
Leadinfo Partner

Leadinfo Partner

Meer info
downloadbelco-logo
Belco Partner

Belco Partner

Meer info
mollie-logo
Mollie Partner

Mollie Partner

Meer info
microsoft365-logo
Microsoft 365 Partner

Microsoft 365 Partner

Meer info
spotler_logo
Spotler

Spotler

Meer info

Wat zeggen onze klanten over Designpro

Bekijk onze recensies en hun project!

shutterstock_641138056
shutterstock_1416483638
shutterstock_355428872
  • 27 jaar Actief op het web
  • 3200 + Klanten gingen u voor
  • 8500 + Websites gerealiseerd
Informatie aanvragen

© 2024 Designpro.nl | Alle rechten voorbehouden

Powered by Dynacontent, het CMS systeem van Designpro

Stel hier je vraag!

Of neem contact met ons op via: