slideshow cover gray slideshow cover gray
Ga terug
shannon-staand
Shannon
12 juni 2023
4 min. lees plezier
Designpro.nl

Een SEO-vriendelijke landingspagina, wat is dat? 

Een tekst schrijven voor je website of webshop, dat doe je helaas niet zomaar. Om een goede kans te maken op een van de eerste plaatsen in de zoekresultaten in zoekmachines zoals Google, moet de tekst aan een aantal eisen voldoen. Ook wel een SEO-vriendelijke tekst genoemd, misschien heb je de term wel eens voorbij horen komen. Maar wat is een SEO-vriendelijke tekst precies en aan welke eisen moet deze voldoen? Ik neem je in deze blog graag mee en geef je 6 tips die je gelijk zelf kunt toepassen.  

Wat is een SEO-vriendelijke landingspagina? 

Een landingspagina is vaak een gevolg van een campagne die je opstart. Dit kan een campagne via tv, radio of online zijn. Je wilt dat jouw (potentiële) klanten op de juiste plek terecht komen, zodat ze de actie uitvoeren die jij voor ogen hebt. Maak je een SEO-vriendelijke landingspagina, dan is deze ook nog eens goed te vinden in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Een SEO-vriendelijke landingspagina: 

  • Wordt opgezet na een zoekwoordenonderzoek; 
  • Is onderdeel van een campagne; 
  • Heeft verschillende backlinks; 
  • Bevat waardevolle en relevante content; 
  • Is op de juiste manier opgebouwd; 
  • En is technisch goed ingesteld. 

Waarom is het belangrijk om een SEO-vriendelijke landingspagina te hebben? 

Zoals eerder gezegd komen er via verschillende kanalen mensen op jouw landingspagina terecht. In een social media bericht heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om een link te plaatsen, zodat er makkelijk doorgeklikt kan worden. Maar wanneer jouw spotje op tv getoond wordt, gaat iemand waarschijnlijk op Google zoeken naar de juiste pagina die je benoemt. Wanneer deze dan hoog in de zoekresultaten staat, is deze makkelijk te benaderen. Ook zorgt een SEO-vriendelijke landingspagina voor meer verkeer op jouw website. En we weten inmiddels: hoe meer verkeer en hoe langer ze op de site blijven, hoe meer waarde o.a. Google aan jouw website hecht. Hoe meer waarde, je raadt het al, hoe hoger je positie in de zoekmachine. Ik zie alleen maar voordelen, jij? 

First things first, een zoekwoordenonderzoek 

Voordat je gaat starten met het schrijven van een tekst is het natuurlijk belangrijk om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Welke zoekwoorden en -termen zijn relevant en waar wordt opgezocht? Welke vragen worden er gesteld rondom het onderwerp? Met het zoekwoordenonderzoek kom je achter de zoekintentie van een Google-zoeker en hier kun je vervolgens met jouw SEO-vriendelijke tekst op inspelen. Bij het bepalen van de zoekwoorden en –termen, kijk je natuurlijk ook naar het doel en de boodschap van jouw campagne. Dit samen vormt de basis van jouw tekst. 

De landingspagina is vaak onderdeel van een campagne 

Zoals in de vorige alinea al uitgelegd: het opzetten van een nieuwe landingspagina valt vaak samen met een (langdurige) campagne. Is het een kortlopende campagne, dan kun je beter kiezen voor een pagina die al bestaat of een pagina die je alleen tijdens bepaalde periodes van het jaar gebruikt, maar die wel altijd ergens online staat. Een andere mogelijkheid is het gebruik van Google Ads. Waarom? Het opbouwen van waarde, bezoekers etc. kost nu eenmaal veel tijd en daarom is het opzetten van een nieuwe landingspagina geschikter voor een langdurige campagne.  

Een landingspagina is voorzien van diverse backlinks 

Niet alleen is het belangrijk om gebruik te maken van interne linkjes. Dit kan zijn om een bezoeker op een andere pagina meer informatie op te laten doen, maar het kan ook zijn dat je wil dat je bezoeker een actie uitvoert. Moeten er gegevens achtergelaten worden, zorg dan dat je een pop-up contactformulier inbouwt. Zo is de drempel om gegevens achter te later een stuk lager dan wanneer iemand zelf naar de contactpagina op zoek moet.  

Ook het gebruik van externe links kan waardevol zijn. Dit noemen we linkbuidling. Hierbij is het wel belangrijk dat je alleen gebruik maakt van pagina's die passen bij jouw product of dienst. 

Schrijf waardevolle en relevante content 

Zorg ervoor dat de content die op jouw landingspagina staat, overeenkomt met de boodschap van de campagne. Mensen zijn op zoek naar meer informatie en wanneer deze niet op de aangegeven pagina te vinden is, zul je zien dat ze snel weer wegklikken. Dit is zonde, want het betrokkenheidspercentage zal hiermee dalen. En hoe lager dit percentage, hoe lager ook weer die waarde wordt die Google aan jouw pagina hangt. Wederom staat het allemaal met elkaar in verbinding. 

Alles draait hierbij om de eerste indruk: above the fold dus. Zorg ervoor dat belangrijke informatie direct zichtbaar is zonder dat een bezoeker hoeft te scrollen. Houd ook rekening met de mobiele versie. 

Zorg ervoor dat de landingspagina op de juiste manier is opgebouwd 

Nu je weet hoe je de content moet opstellen, zijn er nog een aantal andere dingen om rekening mee te houden voordat je de pagina live zet: 

  • Maak gebruik van H1 en H2 of zelf H3 codes in je website; 
  • Belangrijke woorden kun je met de of tag aanduiden; 
  • Vul de metagegevens van je pagina zo volledig mogelijk in; 
  • Maak een SEO-vriendelijke URL; 
  • Afbeeldingen moeten voorzien zijn van alt-teksten; 
  • En zorg ervoor dat jouw hoofd zoekwoord terugkomt in bovenstaande punten. 

Last but not least; zorg dat de techniek klopt 

Zorg ervoor dat de landingspagina gebruiksvriendelijk is. Nee, dit heeft niet alleen te maken met wat de bezoeker ziet, maar ook de weg ernaartoe. Is de laadtijd niet te lang? Laden de afbeeldingen traag? Is alles op elk apparaat en in elke browser goed zichtbaar? Heb je de techniek in orde, dan zal Google wederom een hogere waarde aan jouw landingspagina hangen. 

De specialisten van Designpro staan graag voor je klaar 

Met deze tips kun je vast snel zelf aan de slag, maar is de techniek van jouw landingspagina wel in orde? Dat is onder andere waar de specialisten van Designpro je kunnen ondersteunen. Stel je vraag en wij denken graag met je mee! 

Contact opnemen
Liever gewoon bellen?
Contactformulier
Relevante blog(s)

Aanvragen

Nooit meer wat missen? Aanmelden nieuwsbrief
Tekst Certificeringen

Verstand van wat we doen

Bekijk onze certificeringen

Designpro.nl logo
Designpro.nl
designpro-is-google-partner
Gecertificeerd Google Partner

Gecertificeerd Google Partner

Bij Designpro zijn we trots op onze status als Google partner, een erkenning die onze toewijding...

Meer info
designpro-specialist-in-bing-ads
Bing ads accredited profesional

Bing ads accredited profesional

Meer info
leadinfo-logo
Leadinfo Partner

Leadinfo Partner

Meer info
downloadbelco-logo
Belco Partner

Belco Partner

Meer info
mollie-logo
Mollie Partner

Mollie Partner

Meer info
microsoft365-logo
Microsoft 365 Partner

Microsoft 365 Partner

Meer info
spotler_logo
Spotler

Spotler

Meer info

Wat zeggen onze klanten over Designpro

Bekijk onze recensies en hun project!

shutterstock_641138056
shutterstock_1416483638
shutterstock_355428872
  • 27 jaar Actief op het web
  • 3200 + Klanten gingen u voor
  • 8500 + Websites gerealiseerd
Informatie aanvragen

© 2024 Designpro.nl | Alle rechten voorbehouden

Powered by Dynacontent, het CMS systeem van Designpro

Stel hier je vraag!

Of neem contact met ons op via: