Verstand van wat we doen
Bekijk onze certificeringen
Een tekst schrijven voor je website of webshop, dat doe je helaas niet zomaar. Om een goede kans te maken op een van de eerste plaatsen in de zoekresultaten in zoekmachines zoals Google, moet de tekst aan een aantal eisen voldoen. Ook wel een SEO-vriendelijke tekst genoemd, misschien heb je de term wel eens voorbij horen komen. Maar wat is een SEO-vriendelijke tekst precies en aan welke eisen moet deze voldoen? Ik neem je in deze blog graag mee en geef je 6 tips die je gelijk zelf kunt toepassen.
Een landingspagina is vaak een gevolg van een campagne die je opstart. Dit kan een campagne via tv, radio of online zijn. Je wilt dat jouw (potentiële) klanten op de juiste plek terecht komen, zodat ze de actie uitvoeren die jij voor ogen hebt. Maak je een SEO-vriendelijke landingspagina, dan is deze ook nog eens goed te vinden in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Een SEO-vriendelijke landingspagina:
Zoals eerder gezegd komen er via verschillende kanalen mensen op jouw landingspagina terecht. In een social media bericht heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om een link te plaatsen, zodat er makkelijk doorgeklikt kan worden. Maar wanneer jouw spotje op tv getoond wordt, gaat iemand waarschijnlijk op Google zoeken naar de juiste pagina die je benoemt. Wanneer deze dan hoog in de zoekresultaten staat, is deze makkelijk te benaderen. Ook zorgt een SEO-vriendelijke landingspagina voor meer verkeer op jouw website. En we weten inmiddels: hoe meer verkeer en hoe langer ze op de site blijven, hoe meer waarde o.a. Google aan jouw website hecht. Hoe meer waarde, je raadt het al, hoe hoger je positie in de zoekmachine. Ik zie alleen maar voordelen, jij?
Voordat je gaat starten met het schrijven van een tekst is het natuurlijk belangrijk om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Welke zoekwoorden en -termen zijn relevant en waar wordt opgezocht? Welke vragen worden er gesteld rondom het onderwerp? Met het zoekwoordenonderzoek kom je achter de zoekintentie van een Google-zoeker en hier kun je vervolgens met jouw SEO-vriendelijke tekst op inspelen. Bij het bepalen van de zoekwoorden en –termen, kijk je natuurlijk ook naar het doel en de boodschap van jouw campagne. Dit samen vormt de basis van jouw tekst.
Zoals in de vorige alinea al uitgelegd: het opzetten van een nieuwe landingspagina valt vaak samen met een (langdurige) campagne. Is het een kortlopende campagne, dan kun je beter kiezen voor een pagina die al bestaat of een pagina die je alleen tijdens bepaalde periodes van het jaar gebruikt, maar die wel altijd ergens online staat. Een andere mogelijkheid is het gebruik van Google Ads. Waarom? Het opbouwen van waarde, bezoekers etc. kost nu eenmaal veel tijd en daarom is het opzetten van een nieuwe landingspagina geschikter voor een langdurige campagne.
Niet alleen is het belangrijk om gebruik te maken van interne linkjes. Dit kan zijn om een bezoeker op een andere pagina meer informatie op te laten doen, maar het kan ook zijn dat je wil dat je bezoeker een actie uitvoert. Moeten er gegevens achtergelaten worden, zorg dan dat je een pop-up contactformulier inbouwt. Zo is de drempel om gegevens achter te later een stuk lager dan wanneer iemand zelf naar de contactpagina op zoek moet.
Ook het gebruik van externe links kan waardevol zijn. Dit noemen we linkbuidling. Hierbij is het wel belangrijk dat je alleen gebruik maakt van pagina's die passen bij jouw product of dienst.
Zorg ervoor dat de content die op jouw landingspagina staat, overeenkomt met de boodschap van de campagne. Mensen zijn op zoek naar meer informatie en wanneer deze niet op de aangegeven pagina te vinden is, zul je zien dat ze snel weer wegklikken. Dit is zonde, want het betrokkenheidspercentage zal hiermee dalen. En hoe lager dit percentage, hoe lager ook weer die waarde wordt die Google aan jouw pagina hangt. Wederom staat het allemaal met elkaar in verbinding.
Alles draait hierbij om de eerste indruk: above the fold dus. Zorg ervoor dat belangrijke informatie direct zichtbaar is zonder dat een bezoeker hoeft te scrollen. Houd ook rekening met de mobiele versie.
Nu je weet hoe je de content moet opstellen, zijn er nog een aantal andere dingen om rekening mee te houden voordat je de pagina live zet:
Zorg ervoor dat de landingspagina gebruiksvriendelijk is. Nee, dit heeft niet alleen te maken met wat de bezoeker ziet, maar ook de weg ernaartoe. Is de laadtijd niet te lang? Laden de afbeeldingen traag? Is alles op elk apparaat en in elke browser goed zichtbaar? Heb je de techniek in orde, dan zal Google wederom een hogere waarde aan jouw landingspagina hangen.
Met deze tips kun je vast snel zelf aan de slag, maar is de techniek van jouw landingspagina wel in orde? Dat is onder andere waar de specialisten van Designpro je kunnen ondersteunen. Stel je vraag en wij denken graag met je mee!
Ik ben via Google bij Designpro terechtgekomen. Wat direct aansprak was de professionele uitstraling. Na het eerste contact ben ik de samenwerking aangegaan met Designpro, de medewerkers van Designpro denken graag met je mee en ik ben zeer te spreken over de service die Designpro verleent. Er wordt snel geschakeld en mijn wensen worden snel en goed opgepakt. Wat ik ook echt handig vind, is het systeembeheer, de content vullen kan ik zelf waardoor ik niet telkens contact op hoef te nemen met de websitebouwer. Designpro krijgt van mij een dik verdiende 9.
Wij zijn bij Designpro terecht gekomen omdat wij een lokaal bedrijf zochten met kennis van het inrichten van websites.
Onze opdracht voor Designpro was om een website te bouwen, die modern en slank was. Dat wil zeggen met adequate informatie maar zonder overbodige ballast. Dat is prima gelukt. De website is overzichtelijk en door ons, als relatieve leken, makkelijk te beheren.
De samenwerking met Designpro is prima; de lijntjes zijn kort en er is persoonlijke aandacht over en weer.
Wij bevelen Designpro van harte aan.
Onze website is ontworpen en gerealiseerd door Designpro, de keuze om ook online marketing bij Designpro onder te brengen was snel gemaakt. In onze branche hebben we naam gemaakt, ons doel is dan ook om onze naamsbekendheid in tact te houden. Daarnaast willen we ook goed gevonden worden door particulieren.
Na een start met lager resultaat kunnen we zeggen dat het de goede kant op gaat en we gevonden worden! Designpro heeft zich vanaf dag 1 ingezet voor ons en daar zijn we dan ook heel blij mee. De samenwerking vinden wij nu heel goed tot bijna perfect te noemen. Het valt ons op dat degene die ons bezoekt heel goed bekend is met de materie, en de dienst verleent op uiterst gepaste wijze. Acties die besproken zijn, worden meteen ondernomen en doorgezet. Ga zo door! - Onder druk de Beste!