slideshow cover gray slideshow cover gray
Ga terug
DesignPro-KristelvanDijk-Portret 3a
Lisanne
28 juni 2021
5 min. lees plezier
Designpro.nl

Overweeg je om te stoppen met SEO? Doe het niet!

Voordat we überhaupt met elkaar gesproken hebben, kan ik je nu al vertellen dat het geen slim idee is om te stoppen met de SEO werkzaamheden voor jouw website. Waarom niet en wat de effecten zijn als je dit wel doet, dat vertel ik je in deze blog.

Helaas krijgen wij van klanten vaak de vraag om (tijdelijk) te stoppen met de SEO werkzaamheden voor hun website. Zeker anno 2021 krijgen we als internetmarketing specialist vaak de vraag vanwege bezuinigingen. Online marketing is namelijk voor velen nog een vaag begrip, dus iets waar vaak als eerst voor gekozen wordt om te schrappen als er kosten bespaard moeten worden. Naast geld besparen zijn er vaak ook nog andere redenen waarom een klant wilt stoppen. Bijvoorbeeld omdat een klant zelf de SEO gaat oppakken.

Wat is het effect op jouw website als je geen nieuwe content meer toevoegt?

Als we het over content hebben, dan hebben we het over alle teksten, producten, foto’s en video’s op jouw site. Wanneer je geen nieuwe content op jouw website of webshop plaatst, dan ziet Google dit als een teken dat jouw website niet meer actief is. Terwijl je juist zit te wachten op nieuwe aanvragen of aankopen. Wanneer je geen nieuwe content op je website plaatst dan:

  • Richt jouw website zich niet meer op nieuwe zoektermen die in de loop van de tijd belangrijk zijn geworden voor jouw branche.
  • Stop je met het creëren van nieuwe pagina’s waarnaar gelinkt kan worden. Dit is nadelig voor de externe linkbuilding.
  • Komen er minder bezoekers op jouw website, doordat de website door minder relevante content lager in de zoekresultaten van Google is komen te staan.
  • Is er minder nieuwe content die je kunt delen op Social Media, hierdoor is er ook minder interactie en binding met de volgers.
  • Komen bezoekers na een aantal keer niet meer terug op jouwe website, omdat er geen nieuwe informatie te vinden is.

Stop je een maand met het uitvoeren van de SEO werkzaamheden, dan zal dit dus niet direct grote gevolgen hebben. Wanneer je hier een lange tijd niks aan doet kost het uiteindelijk alleen maar meer werk om de schade in te halen.

Hoe zit het met de SEO techniek?

Wanneer je de SEO werkzaamheden voor jouw website uitbesteed, dan heb je deze keuze niet voor niks gemaakt. Je hebt er weinig kennis van of je bent te druk om de werkzaamheden uit te voeren. Daarnaast ligt het technisch onderhoud vaak bij de beheerder van de site, hier kun je dan zelf weinig aan veranderen. Ook op het gebied van SEO komen er technische werkzaamheden om de hoek kijken. Er zijn een aantal technische fouten die je snel wilt oplossen:

  1. 404 fouten. Wanneer je een pagina of product verwijderd of de URL aanpast, dan is het belangrijk dat je deze redirect naar een soortgelijke pagina. Doe je dit niet? Dan ontstaat er een 404 pagina, de bezoeker komt dus op een lege pagina terecht.
  2. Sitemap wordt niet juist geladen. Heb je niet de juiste pagina´s in je sitemap staan? Dan worden niet de juiste pagina’s gecrawld door Google. Dit betekent dat niet alle pagina’s zichtbaar zijn. Door meerdere interne linkjes toe te voegen in een tekst kost dit minder ‘crawl budget’ bij Google en zijn er dus meer pagina’s zichtbaar.
  3. Interne links die ‘stuk’ zijn, wanneer je iets aanpast op je website en dit niet op de juiste manier redirect, kunnen bezoekers niet meer gemakkelijk navigeren op jouw site.

Daarnaast is het ook belangrijk om tijdig updates door te voeren en de laadtijd en mobielvriendelijkheid van jouw website in de gaten te houden. Google heeft regelmatig verschillende updates waarbij aandacht nodig is voor het technische gedeelte van jouw website.

Naast het toevoegen van nieuwe content is het ook belangrijk dat je jouw website blijft optimaliseren!

Wellicht ontwikkelen er veel nieuwe onderwerpen binnen de branche van jouw bedrijf. Zoals al eerder aangegeven is het belangrijk om hierop in te spelen en nieuwe content toe te voegen aan jouw website. Helaas betekent het niet dat wanneer je nieuwe content aan de website toegevoegd hebt, je hier nooit meer naar hoeft te kijken. Nieuwe content is al snel niet nieuw meer en wellicht zijn er een aantal zaken veranderd waardoor de content verouderd. Er zijn verschillende manieren waarop je content kunt optimaliseren:

  • Controleren of alle interne links nog werken
  • Aanvullen n.a.v. de nieuwe ontwikkelingen die er zijn (zowel van Google als van de branche)
  • Afbeeldingen aanpassen
  • Veelgestelde vragen aanvullen of de agenda up to date maken als je die op jouw website hebt staan

Wat kan er gebeuren als je de links in de content niet controleert?

Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat wanneer je een pagina verwijderd of de naam aanpast, de oude URL ook redirect naar de nieuwe URL. Door het verwijderen of aanpassen van de pagina, is de oorspronkelijk URL niet meer bereikbaar en krijgt de bezoeker een 404 melding.

Let op, gebruik altijd unieke content!

We hebben allemaal wel eens inspiratie nodig en het is ook helemaal niet erg om dit op te doen op de website van een concurrent. Zorg er wel altijd voor dat deze content uniek is. Lees: geen CTRL+C + CTRL+V. Dit heeft niet alleen nadelen voor de website waar je de informatie vandaan haalt, maar ook voor jouw eigen website. Google herkent dubbele content en straft je hiervoor af. Je komt op deze manier dus alleen maar lager in de zoekresultaten te staan dan hoger. Zie je dat iemand de content van jouw website overgenomen heeft? Dan kun je het beste contact opnemen met het bedrijf zelf, de hosting partij (indien je dit weet) of je eigen content herschrijven. Kom je er helemaal niet uit, dan kun je altijd nog een verwijderverzoek indien bij DMCA (Digital Millennium Copyright Act). Helaas duurt het bij de laatste optie wat langer voordat de content verwijdert is.

Is het dus verstandig om te stoppen met SEO?

Ons antwoord is nee. Een website is, zeker in deze tijd, erg belangrijk om nieuwe klanten binnen te halen. Met een up to date website kun je niet alleen meer bezoekers naar jouw website lokken, maar kun je ook potentiële klanten informeren over jouw producten of diensten en ervoor zorgen dat die potentiële klant uiteindelijk een klant wordt. Voer jij op dit moment geen SEO werkzaamheden uit of heb je hier weinig tijd voor? Besteed dit dan uit bij Designpro. Wij zijn specialist op het gebied van online marketing en nemen graag de werkzaamheden voor je uit handen!

Contact opnemen
Liever gewoon bellen?
Contactformulier
Relevante blog(s)

Aanvragen

Nooit meer wat missen? Aanmelden nieuwsbrief
Tekst Certificeringen

Verstand van wat we doen

Bekijk onze certificeringen

Designpro.nl logo
Designpro.nl
designpro-is-google-partner
Gecertificeerd Google Partner

Gecertificeerd Google Partner

Bij Designpro zijn we trots op onze status als Google partner, een erkenning die onze toewijding...

Meer info
designpro-specialist-in-bing-ads
Bing ads accredited profesional

Bing ads accredited profesional

Meer info
leadinfo-logo
Leadinfo Partner

Leadinfo Partner

Meer info
downloadbelco-logo
Belco Partner

Belco Partner

Meer info
mollie-logo
Mollie Partner

Mollie Partner

Meer info
microsoft365-logo
Microsoft 365 Partner

Microsoft 365 Partner

Meer info
spotler_logo
Spotler

Spotler

Meer info

Wat zeggen onze klanten over Designpro

Bekijk onze recensies en hun project!

shutterstock_641138056
shutterstock_1416483638
shutterstock_355428872
  • 27 jaar Actief op het web
  • 3200 + Klanten gingen u voor
  • 8500 + Websites gerealiseerd
Informatie aanvragen

© 2024 Designpro.nl | Alle rechten voorbehouden

Powered by Dynacontent, het CMS systeem van Designpro

Stel hier je vraag!

Of neem contact met ons op via: