Verstand van wat we doen
Bekijk onze certificeringen
Veel mensen in Nederland hebben moeite met het lezen van ingewikkelde webteksten. Uit onderzoek is gebleken dat 2,5 miljoen mensen in Nederland laaggeletterd zijn en het vaak lastig vinden bepaalde teksten te begrijpen op internet. Door jouw teksten te schrijven op taal niveau B-1 zorg je ervoor dat jouw doelgroep de tekst begrijpt en dat de boodschap goed overkomt. We geven je graag wat extra tips mee zodat jouw teksten te begrijpen zijn voor jouw publiek.
Wanneer je een tekst schrijft voor op je website heeft deze tekst vaak een doel. Dit kunnen verschillende doelen zijn zoals mensen informeren, activeren of inspireren. Je wilt dat de bezoekers van jouw website de tekst begrijpen en tot actie overgaan, maar heb je je wel eens afgevraagd wie jouw publiek is? Veel mensen hebben namelijk moeite met het lezen en begrijpen van webteksten. Het is mensen niet duidelijk wat ze moeten doen na het lezen van de tekst dus klikken ze weg en voeren niet de gewenste actie uit. Door je teksten te schrijven op taalniveau B-1 zorg je ervoor dat je teksten makkelijk leesbaar zijn voor iedereen.
Om te beginnen willen we je vragen om je eens te verplaatsen in de lezer van je eigen tekst. Kijk eens of het duidelijk is wat je wilt bereiken met de tekst en wat het doel is van de tekst. Sommige schrijvers houden een persona in gedachten tijdens het schrijven. Dit is een soort ijkpersoon van de lezer van de tekst met kenmerken zoals leeftijd, gezin en hobby’s. Door een helder beeld te hebben van de lezer van je tekst kun je de tekst zo schrijven zodat de lezer het ook begrijpt. Je schrijft natuurlijk een hele andere tekst voor senioren dan een tekst gericht op zakenmannen.
Om je tekst goed leesbaar te houden voor iedereen, is het belangrijk dat je geen moeilijke woorden gebruikt. Ook werken korte zinnen vaak het beste. Door korte zinnen te gebruiken zorg je ervoor dat de lezer niet vermoeid raakt tijdens het lezen van de tekst. Wanneer er in deze zinnen ook geen moeilijke woorden zitten, houd je de tekst lekker algemeen en goed leesbaar voor de bezoekers van jouw website. Een uitzondering voor moeilijke woorden is wanneer je zeker weet dat je publiek deze moeilijke woorden kent. Daarom is het nogmaals zo belangrijk dat je weet wie de lezer is van je tekst voordat je begint met schrijven.
Door actief te schrijven maak je de tekst makkelijker leesbaar en interessanter voor de lezer. Door in de teksten te schrijven wie een actie uitvoert, is het duidelijk voor de lezer wat er gebeurt. Maak het persoonlijk door woorden als ik, je of wij te gebruiken. Een voorbeeld hiervan is “Het online marketingbureau is gespecialiseerd in het schrijven van teksten. Wij helpen u graag door u advies te geven.” Je ziet dat deze zin persoonlijk geschreven is en het duidelijk is wie de personen zijn in het verhaal. De tekst is afgesteld op de toon van de lezer door de klant netjes aan te spreken. Zo zorg je ervoor elke lezer je tekst begrijpt en weet wat hij moet doen.
Begrijpelijk schrijven en je doelgroep op de juiste manier aanspreken kan lastig zijn. Het kost vaak ook veel tijd om de teksten zo te schrijven dat ze aansluiten bij de lezer. Wil je meer weten over begrijpelijke teksten schrijven of de hulp inschakelen van experts? Neem contact met ons op zodat wij je kunnen helpen of adviseren met schrijven van jouw webteksten.
Ik ben via Google bij Designpro terechtgekomen. Wat direct aansprak was de professionele uitstraling. Na het eerste contact ben ik de samenwerking aangegaan met Designpro, de medewerkers van Designpro denken graag met je mee en ik ben zeer te spreken over de service die Designpro verleent. Er wordt snel geschakeld en mijn wensen worden snel en goed opgepakt. Wat ik ook echt handig vind, is het systeembeheer, de content vullen kan ik zelf waardoor ik niet telkens contact op hoef te nemen met de websitebouwer. Designpro krijgt van mij een dik verdiende 9.
Er bestond al wel een oude website, of eigenlijk slechts een onderdeel van een portal, voor onze mooie camping in Noorwegen. Dit voldeed natuurlijk niet aan onze wensen. We wilden hiervoor dan ook graag een eigen website hebben. Op advies van een bevriende collega kwamen wij bij Designpro uit voor de realisatie van deze website.
Het ontwerp is gebaseerd op een ontwerp van een andere kennis van mij, deze is goed overgenomen en aangevuld waar nodig door Jasper van Designpro. We hebben dan ook veel direct contact gehad met deze Front-end developer, wat leidde tot het huidige resultaat. Onze complimenten over het resultaat. Wij zijn 100% blij! Een 9 is dan ook minimaal ons cijfer.
Wij zijn bij Designpro terecht gekomen omdat wij een lokaal bedrijf zochten met kennis van het inrichten van websites.
Onze opdracht voor Designpro was om een website te bouwen, die modern en slank was. Dat wil zeggen met adequate informatie maar zonder overbodige ballast. Dat is prima gelukt. De website is overzichtelijk en door ons, als relatieve leken, makkelijk te beheren.
De samenwerking met Designpro is prima; de lijntjes zijn kort en er is persoonlijke aandacht over en weer.
Wij bevelen Designpro van harte aan.
Onze website is ontworpen en gerealiseerd door Designpro, de keuze om ook online marketing bij Designpro onder te brengen was snel gemaakt. In onze branche hebben we naam gemaakt, ons doel is dan ook om onze naamsbekendheid in tact te houden. Daarnaast willen we ook goed gevonden worden door particulieren.
Na een start met lager resultaat kunnen we zeggen dat het de goede kant op gaat en we gevonden worden! Designpro heeft zich vanaf dag 1 ingezet voor ons en daar zijn we dan ook heel blij mee. De samenwerking vinden wij nu heel goed tot bijna perfect te noemen. Het valt ons op dat degene die ons bezoekt heel goed bekend is met de materie, en de dienst verleent op uiterst gepaste wijze. Acties die besproken zijn, worden meteen ondernomen en doorgezet. Ga zo door! - Onder druk de Beste!