Verstand van wat we doen
Bekijk onze certificeringen
De afgelopen jaren heeft Pinterest een flinke groei doorgemaakt. Het begon als een platform voor met name moodboards, maar tegenwoordig is het zó veel meer dan dat. In deze blog vertellen wij je wat voor veranderingen er zijn geweest en hoe je er als ondernemer leuk op in kunt spelen!
Maar wat voor onderdelen zijn er nu precies aangepast? Elk onderwerp zal ik uitgebreider bespreken in deze blog. Om te beginnen zijn er nu story Pins, dit is hetzelfde idee als Instagram Reels. Ook is er nu Pinterest Shopping toegevoegd, op deze manier kun je dus ook via Pinterest reclame maken en producten verkopen. Ten slotte is er Pinterest Trends toegevoegd, hiermee kun je kijken wat er wanneer op het platform gebeurt. Elk onderdeel beschrijf ik hieronder kort.
Laten we beginnen met Story Pins. Dit is hetzelfde idee als op de andere platformen zoals Instagram, Facebook en LinkedIn, maar er zijn een paar grote verschillen. Zo kun je Story Pins voor altijd opslaan op een board. Op deze manier is de Story niet weg na 24 uur. Voor de andere drie onderdelen is wat meer uitleg nodig, dus die vind je hieronder!
Bij het posten van een Story Pin is het mogelijk om een zogenoemde detail page toe te voegen. Op deze manier kun je informatie geven over bijvoorbeeld een product dat je laat zien in de Story Pin. Deze functie wordt ook nog versterkt door de ‘swipe up’ functie. Voor deze functie heb je op Instagram minimaal 10 000 volgers nodig, dit is niet nodig op Pinterest.
Story Pins zijn over het algemeen veel vaker te zien. Dit komt omdat het niet alleen te zien is op je eigen profiel, maar ook op de home feed, zoekresultaten en de today-page. Op deze manier word je dus ook steeds vaker gezien.
Op Story Pins gaat het namelijk om Inspirerende ideeën, terwijl het op Instagram en Facebook meer gaat om persoonlijke verhalen. Op deze manier kun je dus eventuele klanten op een hele andere manier inspireren om jouw product te kopen. Als het bij jouw bedrijf meer gaat om het product en niet de achterliggende gedachte is Pinterest misschien iets voor jou.
Het klinkt misschien alsof Pinterest net als Instagram veel reclame wilt plaatsen op het platform, maar dit is niet het geval. Het idee van Pinterest is namelijk: ‘Making every Pin shopable’. Ze willen het idee creëren dat je door een stad loopt en op die manier inspiratie en ideeën kunt opdoen. En misschien iets koopt op weg naar de uitgang van het ‘warenhuis’.
Als je gaat starten met reclame maken op Pinterest, moet je natuurlijk weten wat er gebeurd op het platform. Dit kan met Pinterest Trends. Je hebt toegang tot deze functie met een zakelijk account. Je kunt op deze manier goed bijhouden wanneer welke onderwerpen het meeste worden bekeken op het platform. Op deze manier kun je voor jezelf beslissen wanneer je iets wilt plaatsen. Ook is het handig voor het perfectioneren van je SEO strategie, je krijgt namelijk gerelateerde zoektermen te zien en daarbij hoe vaak ze worden opgezocht.
Na Google is ook Pinterest begonnen met het ontwikkelen van Pinterest Lens. Je kunt met deze functie een foto maken en uploaden, op deze manier krijg je producten en koop suggesties te zien die overeenkomen met het product op de foto.
Met Pinterest Lens kun je ook producten ‘passen’. Dit heet de ‘try-on’ functie. Met deze functie kun je zonnebrillen, haarkleuren en lipkleuren testen, gewoon met de camera van je telefoon.
Hoe mooi het ook allemaal klinkt, er zijn natuurlijk ook een paar nadelen van het adverteren op Pinterest. Zo gaat Pinterest met name over interieur, reizen, levensstijlen, mode, etc. Het kan zijn dat jouw bedrijf hier niet op gericht is en dat je dus niet de juiste doelgroep zult bereiken.
Het kan vervelend zijn dat je lang moet wachten voordat een advertentie online staat. Het kan namelijk best naar zijn om niet zeker te weten of je het goed hebt gedaan, het kan zomaar een dag duren. Ook bij wijzigingen van de advertentie kan dit lang duren.
Ben je ervan overtuigt dat reclame maken op Pinterest iets voor jouw bedrijf is? Dan ben je zeker niet de enige! Via Pinterest Ads kun je snel aan de slag gaan. Kom je er niet uit? Neem dan snel contact op zodat wij kunnen helpen met het maken van jouw advertenties!