slideshow cover gray slideshow cover gray
Ga terug
DesignPro-KristelvanDijk-Portret 3a
Lisanne
13 oktober 2022
4 min. lees plezier
Designpro.nl

Wat staat er op een goede contactpagina? 

De contactpagina is een belangrijke stap in de gebruikerservaring van jouw websitebezoeker. Dit is dé plek waar jouw websitebezoeker een conversie kan maken, als jij diegene hiertoe hebt kunnen verleiden. Ook al denk je dat de contactpagina misschien het minst interessantst is, is dit juist een belangrijke plek op de website. Als jouw websitebezoeker eraan denkt om contact met je op te nemen, bestaat de kans dat diegene naar de contactpagina gaat. Is jouw contactpagina niet te vinden, ziet het er niet mooi uit of weet de websitebezoeker niet wat er gebeurt als diegene zijn gegevens invult? Dan is de kans groot dat de websitebezoeker toch afhaakt en geen contact meer met je opneemt. In deze blog lees je wat er op een goede contactpagina staat, waardoor jij de websitebezoeker overhaalt om écht contact op te nemen! 

Verleid je websitebezoeker om het contactformulier in te vullen 

Het is de bedoeling dat je je websitebezoeker op het contactformulier helpt om de keuze te maken om het formulier in te vullen. Sommigen hebben eenmaal een duwtje in de rug nodig, die jij graag wil geven! Wat zorgt er dan voor dat je websitebezoeker het contactformulier invult? 

Laat je e-mailadres en telefoonnummer zien, zodat bezoekers ook direct contact kunnen opnemen 

Er zijn ongetwijfeld ook bezoekers die niet staan te popelen om jouw contactformulier in te vullen. Misschien hebben zij er slechte ervaringen mee of geven ze eerder de voorkeur aan direct contact. Zet daarom ook altijd je e-mailadres en telefoonnummer op het contactformulier, zodat je de websitebezoeker zelf de keuze geeft via welke weg diegene contact mag opnemen.  

Maak het invullen van het contactformulier zo simpel en zo snel mogelijk 

Staat er te veel informatie in het contactformulier? Moet de websitebezoeker zelfs zijn adres invullen? Dan is de kans groot dat de bezoeker afhaakt. Het is belangrijk dat het zo weinig mogelijk tijd kost om de conversie te maken, anders kan de websitebezoeker zich alweer bedenken. Bedenk ook goed welke informatie je echt van iemand nodig hebt, vaak is een telefoonnummer en e-mailadres voldoende. 

Voeg een call-to-action aan het contactformulier toe met een alternatieve contactmethode als je bezoeker niet het formulier wil invullen 

Is er naast het invullen van het contactformulier nog een goede manier om contact op te nemen? Geef deze optie dan ook aan de websitebezoeker door een call-to-action onder het contactformulier te plaatsen. Bijvoorbeeld een button die de bezoeker doorstuurt naar Facebook Messenger. Zorg er wel voor dat de bezoeker weet waarvoor de call-to-action button is en wat er gebeurt als diegene op de button klikt! 

Leg uit waarom iemand contact moet opnemen 

Als de bezoekers niet weten waarom zij contact met je moeten opnemen, waarom zouden ze dat dan ook doen? Geef daarom een reden waarom je websitebezoekers contact met jou op moet nemen. Laat diegene de waarde daarvan inzien. Is het belangrijk dat de bezoeker het contactformulier invult om een prijs op te vragen van een bepaald product? Geef dat dan duidelijk aan als de bezoeker het product bekijkt. Maak hierbij gebruik van call-to-actions om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de websitebezoekers. 

Verlaag de drempel om contact op te nemen  

Je raadt het waarschijnlijk al: is de drempel om contact op te nemen te hoog? Dan zal de bezoeker dat ook echt niet gaan doen. Het is daarom belangrijk om het proces van contact opnemen zo makkelijk mogelijk te maken. Vraag dan ook niet om veel gegevens, maar om alleen de écht belangrijke. Maak ook de reden om contact op te nemen laagdrempelig. Zeg niet gelijk dat je een hele offerte naar de bezoeker zal sturen, maar zeg dat je bijvoorbeeld na het invullen van het contactformulier de bezoeker zal bellen om kort kennis te maken. Anders is de kans groot dat je de bezoeker afschrikt en dat wil je natuurlijk niet! 

Laat de bezoekers zich écht welkom voelen  

Je bent natuurlijk super blij als iemand op je contactpagina terecht komt, laat dit ook weten! Zorg ervoor dat de bezoeker zich welkom voelt door dit op een creatieve en unieke manier te uiten. Dit zal de websitebezoeker een warm gevoel geven en hopelijk zal diegene dit onthouden.  

Maak het de websitebezoekers zo makkelijk mogelijk 

De essentie van het contactformulier is om het de websitebezoeker zo makkelijk mogelijk te maken. Duurt het invullen te lang, kan de bezoeker het contactformulier niet vinden of heeft de bezoeker geen reden om het formulier in te vullen? Dan zal het ook niet gaan gebeuren. Maak eerst voor jezelf duidelijk waarom jij wil dat websitebezoekers het contactformulier invullen. Is het voor jou niet duidelijk? Dan is het voor de websitebezoekers al helemaal niet duidelijk. Nadat jij het voor jezelf duidelijk hebt, kun je er met onze tips voor zorgen dat het voor jouw websitebezoekers ook duidelijk is.  

De laatste stap van het bezoek aan de website: contactformulier invullen 

Vaak is het invullen van het contactformulier de laatste stap op de website. Het is dan ook superbelangrijk dit in goede banen te leiden. Heeft de bezoeker een slechte ervaring met de laatste stap van het websitebezoek, het contactformulier? Dan zal de bezoeker dit het meeste onthouden van allemaal. De laatste stap is namelijk de belangrijkste stap in het gehele proces, omdat mensen een oordeel vormen over jouw bedrijf op basis van de laatste stap. Say no more! Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw contactformulier? Wij helpen je er graag bij! Neem contact met ons op en wij zorgen ervoor dat jouw websitebezoeker het contactformulier invult met een glimlach! 

Contact opnemen
Liever gewoon bellen?
Contactformulier
Relevante blog(s)

Aanvragen

Nooit meer wat missen? Aanmelden nieuwsbrief
Tekst Certificeringen

Verstand van wat we doen

Bekijk onze certificeringen

Designpro.nl logo
Designpro.nl
designpro-is-google-partner
Gecertificeerd Google Partner

Gecertificeerd Google Partner

Bij Designpro zijn we trots op onze status als Google partner, een erkenning die onze toewijding...

Meer info
designpro-specialist-in-bing-ads
Bing ads accredited profesional

Bing ads accredited profesional

Meer info
leadinfo-logo
Leadinfo Partner

Leadinfo Partner

Meer info
downloadbelco-logo
Belco Partner

Belco Partner

Meer info
mollie-logo
Mollie Partner

Mollie Partner

Meer info
microsoft365-logo
Microsoft 365 Partner

Microsoft 365 Partner

Meer info
spotler_logo
Spotler

Spotler

Meer info

Wat zeggen onze klanten over Designpro

Bekijk onze recensies en hun project!

shutterstock_641138056
shutterstock_1416483638
shutterstock_355428872
  • 27 jaar Actief op het web
  • 3200 + Klanten gingen u voor
  • 8500 + Websites gerealiseerd
Informatie aanvragen

© 2024 Designpro.nl | Alle rechten voorbehouden

Powered by Dynacontent, het CMS systeem van Designpro

Stel hier je vraag!

Of neem contact met ons op via: