Zit je op social media, dan zie je regelmatig verschillende afbeeldingen en video's in diverse formaten voorbijkomen. Wij kunnen ons voorstellen dat het soms lastig is om te bepalen welk formaat je moet inzetten. We hebben daarom de meest gebruikte formaten van de meest populaire kanalen op een rij gezet. De genoemde afmetingen zijn in pixels.
Formaten afbeeldingen en video's Instagram
Profielfoto: Instagram gebruikt een 1:1 aspectratio met een grootte van 320 x 320 pixels voor profielfoto's.
Voor organische content:
Foto's en video's op de tijdlijn:
- Vierkant: 1080 x 1080 px (1:1 aspectratio).
- Landschap/horizontaal: 1080 x 566 px (16:9 aspectratio).
- Portret/verticaal: 1080 x 1350 px (4:5 aspectratio).
- Stories en Reels: Beiden gebruiken een formaat van 1080 x 1920 pixels (9:16 aspectratio), wat ideaal is om het volledige scherm te gebruiken.
Voor advertenties:
- Foto's en video's: Dezelfde maten als organische content worden aanbevolen. Voor carrouseladvertenties kun je ook de landschap (1080 x 566 pixels), portret (1080 x 1350 pixels), of vierkante (1080 x 1080 pixels) formaten gebruiken.
- Liggende video's: Hoewel de specifieke maat van 1080 x 608 niet wordt genoemd, is het belangrijk om een aspectratio te handhaven die tussen 1.91:1 en 4:5 ligt voor de beste resultaten.
- Staande foto's en video's: Dit blijft 1080 x 1350 pixels voor de optimale weergave.