Verstand van wat we doen
Bekijk onze certificeringen
Je website is een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Eigenlijk is je website je digitale visitekaartje. Als je website er niet mooi uitziet, zullen websitebezoekers hoogstwaarschijnlijk je website snel weer verlaten. Om je websitebezoekers zo lang mogelijk op je website te laten blijven, is het dus van belang dat je website er mooi uit ziet. Eén van de eerste dingen wat je websitebezoeker ziet, zijn de kleuren. Kies dus niet zomaar kleuren uit voor je website, want dan bestaat de kans dat de kleuren niet goed bij elkaar passen of niet de juist indruk geven aan jouw websitebezoekers. Het kiezen van kleuren is dan ook een lastig karwei, er zijn zo veel verschillende kleuren… In deze blog ga ik jullie uitleggen waar je op moet letten bij het kiezen van de juiste kleuren op jouw website.
Als eerste wil ik je graag uitleggen wat kleurenpsychologie is en waarom dit relevant is bij het maken van jouw website. Kleuren zijn namelijk niet alleen kleuren, maar ook emotie. Emotie speelt een belangrijke rol in het gevoel dat we ergens van krijgen. Je krijgt dus een bepaald gevoel van een bepaalde kleur. De effecten van kleuren op onze emoties worden dan ook uitgebreid toegepast in neuromarketingstrategieën. Hoe kun je dit dan toepassen op jouw website? Door bij jezelf na te gaan wat voor gevoel jij je website bezoekers wil geven. Kijk dan vooral naar jouw producten en/of diensten die je aanbiedt en wat voor gevoel mensen krijgen van jouw producten/ diensten. Hierna kijk je naar de kleuren die daarbij passen en kun je zo het kleurenpallet uitkiezen van jouw website.
Elke kleur geeft dus een eigen gevoel af aan mensen en heeft daarbij ook eigen eigenschappen. Elke kleur geeft zowel positieve als negatieve gevoelens af. Al is de intensiteit van een kleur ook wel veel bepalend voor het gevoel wat de kleur afgeeft. Felrood geeft bijvoorbeeld een waarschuwend gevoel, terwijl licht rood veel vriendelijker en zachter is. Op internet staan veel artikelen online van kleurenpsychologen waarin zij uitleggen welk gevoel welke kleur geeft. Neem vooral hier een kijkje of maak een afspraak bij een kleurpsycholoog, zodat diegene jou persoonlijk advies kan geven.
Als je (bijna) weet welke kleuren je op jouw website wil gebruiken, kun je verder met de volgende drie stappen. De eerste stap is het bepalen van de basiskleur. Dit kunnen één of meerdere kleuren zijn – maar meestal één kleur, is de dominante kleur op je website en ook de basis van het kleurenpalet. Dit is dan ook vaak de kleur van je logo. Na het bepalen van je basiskleur, bepaal je de accentkleuren. Dit zijn ondersteunde kleuren op je basiskleur en ligt dus vaak dicht bij de basiskleur. Voeg één of twee kleuren toe, bijvoorbeeld een licht en een donkere om het pallet af te maken. Vervolgens kies je de complementaire kleur. De complementaire kleur geeft het contrast met de hiervoor gekozen kleuren. Deze kleur valt dus op en kan je gebruiken voor onder andere call to action buttons.
Laat je logo en huisstijl ontwerpen door Designpro
Veel kleuren heb je zoals je merkt dus niet nodig. Less is more in dit geval. Als je veel soorten kleuren gebruikt, is dit erg overweldigend voor de websitebezoeker. Gebruik je maar drie tot vier kleuren, dan straalt dat rust en duidelijkheid uit. Wil je toch veel kleuren gebruiken? Zorg er dan voor dat de kleuren niet te veel van elkaar afwijken.
Installeer het programma ‘Colorpick Eye Dropper’ in Google Chrome. Hiermee kun je de precieze kleurcode van bepaalde kleuren, zoals in je logo, bepalen. Je hoeft alleen maar met je muis te klikken op de kleur waarvan jij de kleurcode wilt weten en de kleurcode komt tevoorschijn. Kleurcodes heb je nodig bij het uitzoeken van de kleuren die je bijvoorbeeld op je website of in Canva wil gebruiken.
Het uitkiezen van de kleuren van je website is niet niks. Je moet er goed over nadenken en ook verschillende combinaties proberen. Zo kun je kijken wat mooi staat en zien welk gevoel die combinatie van kleuren jou geeft. Vraag ook advies van anderen hierbij. Vraag aan anderen wat zij vinden van de kleurcombinatie en wat voor gevoel het hun geeft. Ook aan Designpro kun je hulp vragen. Wij helpen je graag verder met het ontwerpen en ontwikkelen van jouw website. Neem contact met ons op om te kijken wat we voor je kunnen doen.
Ik ben via Google bij Designpro terechtgekomen. Wat direct aansprak was de professionele uitstraling. Na het eerste contact ben ik de samenwerking aangegaan met Designpro, de medewerkers van Designpro denken graag met je mee en ik ben zeer te spreken over de service die Designpro verleent. Er wordt snel geschakeld en mijn wensen worden snel en goed opgepakt. Wat ik ook echt handig vind, is het systeembeheer, de content vullen kan ik zelf waardoor ik niet telkens contact op hoef te nemen met de websitebouwer. Designpro krijgt van mij een dik verdiende 9.
Wij zijn bij Designpro terecht gekomen omdat wij een lokaal bedrijf zochten met kennis van het inrichten van websites.
Onze opdracht voor Designpro was om een website te bouwen, die modern en slank was. Dat wil zeggen met adequate informatie maar zonder overbodige ballast. Dat is prima gelukt. De website is overzichtelijk en door ons, als relatieve leken, makkelijk te beheren.
De samenwerking met Designpro is prima; de lijntjes zijn kort en er is persoonlijke aandacht over en weer.
Wij bevelen Designpro van harte aan.
Onze website is ontworpen en gerealiseerd door Designpro, de keuze om ook online marketing bij Designpro onder te brengen was snel gemaakt. In onze branche hebben we naam gemaakt, ons doel is dan ook om onze naamsbekendheid in tact te houden. Daarnaast willen we ook goed gevonden worden door particulieren.
Na een start met lager resultaat kunnen we zeggen dat het de goede kant op gaat en we gevonden worden! Designpro heeft zich vanaf dag 1 ingezet voor ons en daar zijn we dan ook heel blij mee. De samenwerking vinden wij nu heel goed tot bijna perfect te noemen. Het valt ons op dat degene die ons bezoekt heel goed bekend is met de materie, en de dienst verleent op uiterst gepaste wijze. Acties die besproken zijn, worden meteen ondernomen en doorgezet. Ga zo door! - Onder druk de Beste!