slideshow cover gray slideshow cover gray
Ga terug
DesignPro-KristelvanDijk-Portret 3a
Lisanne
16 november 2022
4 min. lees plezier
Designpro.nl

Hoe zet je TikTok in voor jouw bedrijf? 

Eerder schreven we al een blog over of TikTok interessant is voor jouw bedrijf. Inmiddels twee, bijna drie jaar verder, stellen we niet meer de vraag: ‘Is TikTok interessant voor jouw bedrijf?’, maar vragen we ons af waarom je er nog geen gebruik van maakt. We kunnen er nu echt niet meer onderuit. Waar het eerst leek op een platform waar we vooral korte video's van dansende mensen op altijd weer datzelfde muziekje zagen. Zien we nu dat veel bedrijven gebruik maken van TikTok om gebruikers kennis te laten maken met hun producten en/ of diensten. Werkt het? Ja zeker!  

In 2021 had de app 1,7 miljoen totale gebruikers en waren er 836.000 dagelijkse gebruikers. In 2022 zijn die cijfers enorm gestegen met wel 3 miljoen totale gebruikers en 1,6 miljoen dagelijkse gebruikers. En dat alleen al in Nederland. B I Z A R als je het mij vraagt.  

Zelf ben ik vooral een kijker en word ik regelmatig overgehaald om producten te kopen of weer dat viral recept na te maken. Ik kan er uren zoet mee zijn. Hmm, zal ik vanavond dat recept van die brownies maken? Goed, genoeg over mij. Meer over jou en jouw bedrijf! Je denkt waarschijnlijk nog steeds: 'Waarom is TikTok dan zo interessant voor mijn bedrijf en hoe zet ik het in?'.  

TikTok; B2C 

Er is natuurlijk een groot verschil tussen TikTok inzetten voor Business to Consumer en TikTok inzetten voor Business to Business. In deze blog bespreken we beide strategieën, maar we beginnen met de eerste.  

Wil je aan de consument laten zien welke producten jij verkoopt of welke diensten jij aanbiedt, dan zijn er een enkele stappen en tips om mee te beginnen: 

  • Spreekt voor zich, maar oké: Maak een account aan en koppel alle andere sociale media van jouw bedrijf hieraan.
  • Vergroot je bereik: Gebruik populaire, maar vooral relevante hashtags (#) bij jouw video's. Tegenwoordig is het mogelijk om te zoeken op hashtags én om deze te volgen. Door relevante #'s te gebruiken, kun je jouw doelgroep bereiken zonder dat ze jou volgen. Op deze manier word je zichtbaar en kun je kennismaken met potentiële klanten.  
  • Go viral: Bij gebruik van de app zul je snel merken dat er vaak dezelfde soort filmpjes voorbijkomen. Doe mee met de trend! Je wordt dan meegenomen in het algoritme en getoond aan gebruikers die dat onderwerp interessant vinden.  
  • Zoek interactie: Is er een filmpje waar jij graag op in wilt haken? Duet! Middels een splitscreen worden beide filmpjes getoond en creëer je meer interactie op jouw kanaal. Je kunt ook de vragen/ comments beantwoorden die onder jouw video's geplaatst worden.  
  • Werk samen: Ook influencers zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Heb je een product of merk dat nog niet zo bekend is? Ga dan een samenwerking aan met een influencer die een groot bereik heeft en laat hem/ haar jouw product of dienst promoten. Vaak gaat dit gepaard met een leuke korting voor nieuwe klanten.  
  • Optimaliseer je video's: Je wilt natuurlijk dat jouw video's door iedereen bekeken worden. Het blijkt nog altijd dat veel gebruikers video's zonder geluid bekijken. Dikke tip: maak gebruik van ondertiteling, dan kan een kijker ook zonder geluid jouw video's bekijken.  

Waar maak je dan TikTok's over? Over ALLES dat met jouw bedrijf te maken heeft. Een tour door het kantoor, een dag uit het leven van, de producten die je verkoopt of aanbiedt, een tutorial over het gebruik ervan, nieuwtjes en ontwikkelingen of tips en tricks. Je kunt het zo gek niet bedenken, echt niet.  

TikTok; B2B 

Ondanks dat het een andere doelgroep is waar je je pijlen op richt, scheelt de aanpak niet heel veel met die van wanneer je je op consumenten richt. Al staat of valt het met het maken van video's die entertainen. Dit kun je verwerken in de personages, manier van filmen of het verhaal zelf. Zoals eerder gezegd, zijn er verschillende video's die je kunt maken. We lichten er een aantal verder toe: 

  • Leg het uit: Welk product verkoop je, hoe werkt het, licht moeilijke termen uit jouw vakgebied toe. Je kunt dit vertellen tegen de camera of hier een video van maken met beeld (waar je dus iets laat zien) en achteraf de begeleidende tekst inspreekt. Alles is mogelijk. Bekijk wat in jouw branche NU populair is en speel hier op in. 
  • Laat het zien: Is het product dat je verkoopt wat moeilijker in gebruik of wil je gewoon graag laten zien hoe het product gebruikt moet worden en wat het einderesultaat is? Laat het zien! 
  • Deel het: Nieuwe ontwikkelingen binnen de branche, nieuwe collega, leuke feitjes; deel het. En doe het enthousiast, anders is het natuurlijk voor niemand leuk om ernaar te kijken. Om de spanning op te bouwen, kun je ook al een aantal weken van tevoren laten weten dat je iets leuks hebt om te delen. Bijvoorbeeld een tof project waaraan gewerkt wordt. Wees creatief.    

Nieuw publiek bereiken? Naast het toepassen van bovenstaande tips, is het ook mogelijk om te adverteren via het kanaal. Op deze manier kun je jouw potentiële doelgroep sneller bereiken.  

Nog niet overtuigd? 

Als argument hoor ik vaak: ‘Ik geloof niet dat andere bedrijven, mijn doelgroep dus, mijn TikTok's zullen zien. Dus wat heeft het voor zin?’. Bedenk je, bij bedrijven (jouw doelgroep) werken mensen en OOK die mensen zitten op TikTok (ook al zeggen ze misschien van niet) waardoor jouw content uiteindelijk toch op de juiste plek terecht komt.  

Ik zit ten slotte soms ook uren op TikTok...  

Oeps, is er alweer een uur voorbij?! Ik ga weer aan het werk! 
Contact opnemen
Liever gewoon bellen?
Contactformulier
Relevante blog(s)

Aanvragen

Nooit meer wat missen? Aanmelden nieuwsbrief
Tekst Certificeringen

Verstand van wat we doen

Bekijk onze certificeringen

Designpro.nl logo
Designpro.nl
designpro-is-google-partner
Gecertificeerd Google Partner

Gecertificeerd Google Partner

Bij Designpro zijn we trots op onze status als Google partner, een erkenning die onze toewijding...

Meer info
designpro-specialist-in-bing-ads
Bing ads accredited profesional

Bing ads accredited profesional

Meer info
leadinfo-logo
Leadinfo Partner

Leadinfo Partner

Meer info
downloadbelco-logo
Belco Partner

Belco Partner

Meer info
mollie-logo
Mollie Partner

Mollie Partner

Meer info
microsoft365-logo
Microsoft 365 Partner

Microsoft 365 Partner

Meer info
spotler_logo
Spotler

Spotler

Meer info

Wat zeggen onze klanten over Designpro

Bekijk onze recensies en hun project!

shutterstock_641138056
shutterstock_1416483638
shutterstock_355428872
  • 27 jaar Actief op het web
  • 3200 + Klanten gingen u voor
  • 8500 + Websites gerealiseerd
Informatie aanvragen

© 2024 Designpro.nl | Alle rechten voorbehouden

Powered by Dynacontent, het CMS systeem van Designpro

Stel hier je vraag!

Of neem contact met ons op via: