slideshow cover gray slideshow cover gray
Ga terug
DesignPro-KristelvanDijk-12
Anna Kampman
6 mei 2021
4 min. lees plezier
Designpro.nl

Pop-ups, ja of nee?

Pop-ups op een website, je hebt er vast al een aantal voorbij zien komen. De een met de vraag of je je aan wilt melden voor de nieuwsbrief, je krijgt dan vaak gelijk een korting aangeboden. Dus wanneer je serieus overweegt om een product van die website te kopen, dan is dat kans groot dat je je aanmeldt. De ander biedt vaak extra informatie, zoals aangepaste openingstijden of met de vraag of je nog extra hulp nodig hebt. Last but not least, de corona update. ‘Wij bezorgen gewoon’ of ‘Wij zijn open, maak een afspraak’, zijn berichten die ik de laatste tijd vaak direct in beeld krijg wanneer ik een website bezoek. Gezien de huidige situatie is dat erg fijn, op deze manier weet je direct of jouw favoriete winkel open is en hoef je hier niet naar op zoek. Maar… de pop-up kan ook irritaties opwekken wanneer je deze niet op de juiste manier gebruikt. In deze blog vertel ik je graag wanneer je wel en wanneer juist niet een pop-up kunt gebruiken.

Wanneer werkt een pop-up juist niet?

Het doel van een pop-up is om de bezoeker van jouw website extra informatie te bieden of over te halen om een actie uit te voeren. Mijn advies: gebruik het alleen als het nuttig is. Je wilt je website natuurlijk zo rustig en overzichtelijk mogelijk houden. Een bezoeker moet makkelijk kunnen navigeren waar hij naar op zoek is, zonder eerst drie verschillende pop-ups weg te hoeven klikken. Naast dat het gebruik van pop-ups irritant kan zijn voor de bezoeker van je website, straft Google overmatig gebruik hiervan ook nog eens af.

Naast de pop-up krijgt de bezoeker ook nog de melding om de cookies van jouw website te accepteren en bij een meer commerciële website vaak de vraag om push notificaties aan te zetten. Het scherm is als het ware helemaal vervuild en de bezoeker ziet niet eens duidelijk op welke pagina hij terecht is gekomen. Op deze manier werkt een pop-up dus niet. Laat de bezoeker eerst letterlijk landen op de pagina, voordat je hem bestookt met allerlei meldingen.

Wanneer moet ik een pop-up tonen op mijn website?

Uit onderzoek blijkt dat een groot deel van de bezoekers tussen de 3 en de 10 seconde besluit of hij op jouw website blijft of niet. Moet je dan in deze periode al een pop-up laten zien om je bezoekers te behouden? Nee, de kans is groot dat de bezoekers die al besloten hebben om jouw website te verlaten, niet blijven na het zien van de pop-up.

Als je iemand wilt behouden op je website, kun je het beste pas een pop-up tonen wanneer de bezoeker de intentie heeft om je website te verlaten. Bijvoorbeeld wanneer iemand naar het kruisje van de pagina navigeert. In alle gevallen is het natuurlijk belangrijk dat de pop-up technisch goed in elkaar zit en gemakkelijk weggeklikt kan worden door een bezoeker.

Welke verschillende pop-ups zijn er?

Er zijn verschillende soorten pop-ups die ingezet kunnen worden. Magnets, zijn daar een voorbeeld van. Dit zijn kleinere pop-ups die je rechts onderin of bovenin je scherm ziet. De bezoeker ziet hem dus wel, alleen wordt niet direct het hele scherm in beslag genomen. Deze vorm van pop-ups voegen vaak eerder iets toe aan de gebruikerservaring van de bezoeker, dan dat deze als irritant wordt ervaren.

Wanneer werkt een pop-up dan wel?

Zoals gezegd, gebruik pop-ups alleen wanneer ze een toevoeging aan jouw website zijn. Wil jij jouw klant bij bezoek op de website bijvoorbeeld informeren dat ze wel kunnen bestellen via de webshop, maar dat de showroom helaas tijdelijk gesloten is vanwege de maatregelen, dan kun je dit het beste direct bij binnenkomst doen. Dit is namelijk waardevolle informatie voor een bezoeker en deze kan hier direct op inspelen. Wanneer een bezoeker al enige tijd op jouw site aan het scrollen is, kun je het beste een zogenoemde magnet pop-up tonen. Zo blijft de pagina die de bezoeker aan het bekijken is goed zichtbaar, maar kan er wel op de pop-up geklikt worden wanneer er behoefte is aan extra informatie.

Ook de ‘Schrijf je nu in en ontvang direct 5% korting’ pop-up kun je het beste na een aantal minuten pas aan je bezoekers tonen. Na 10 seconde heeft een bezoeker nog niet eens jouw assortiment kunnen bekijken, laat staan de beslissing gemaakt om tot een aankoop over te gaan. Timing is key!

Pop-ups, ja of nee?

Ja, mits ze relevant zijn voor de bezoeker van je website. Neem de tips uit deze blog mee wanneer je overweegt om een pop-up op je website te plaatsen en zorg ervoor dat de bezoekerservaring positief beïnvloed wordt en niet negatief! Ben je klant bij Designpro en wil je een pop-up op jouw website laten plaatsen? Neem dan contact met ons op, wij stellen deze graag voor je in!

Contact opnemen
Liever gewoon bellen?
Contactformulier
Relevante blog(s)

Aanvragen

Nooit meer wat missen? Aanmelden nieuwsbrief
Tekst Certificeringen

Verstand van wat we doen

Bekijk onze certificeringen

Designpro.nl logo
Designpro.nl
designpro-is-google-partner
Google partner

Google partner

Meer info
designpro-specialist-in-bing-ads
Bing ads accredited profesional

Bing ads accredited profesional

Meer info
leadinfo-logo
Leadinfo Partner

Leadinfo Partner

Meer info
downloadbelco-logo
Belco Partner

Belco Partner

Meer info
mollie-logo
Mollie Partner

Mollie Partner

Meer info
microsoft365-logo
Microsoft 365 Partner

Microsoft 365 Partner

Meer info
spotler_logo
Spotler

Spotler

Meer info

Wat zeggen onze klanten over Designpro

Bekijk onze recensies en hun project!

shutterstock_641138056
shutterstock_1416483638
shutterstock_355428872
  • 25 jaar Actief op het web
  • 2250 + Klanten gingen u voor
  • 6200 + Websites gerealiseerd
Informatie aanvragen

© 2021 Designpro.nl | Alle rechten voorbehouden

Powered by Dynacontent, het CMS systeem van Designpro