Wat is dé perfecte Social Media strategie?

Dé perfecte social media strategie
Suzanne-1
Suzanne
6 min. lees plezier
toppage bg
toppage bg

Voordat je deze hele blog gaat lezen, kan ik je nu alvast vertellen: dé perfecte Social Media strategie bestaat niet! Je vraagt je wellicht af, heeft het dan nog wel zin om een Social Media strategie op te zetten? Jazeker! Het is geen eenmalig project dat je afrond, maar een doorlopend proces dat je telkens aanpast wanneer er veranderingen gaande zijn. Hoe je daar op in kunt spelen, dat lees je wel in deze blog!

Een Social Media strategie is geen vooraf ingevuld model

Het zou natuurlijk fantastisch zijn wanneer je een vooraf ingevuld model zou kunnen downloaden en deze vervolgens klakkeloos kan volgen. Helaas werkt het niet zo. Elke bedrijf is anders, dus elke strategie is ook anders. Daarom is werken met een framework veel prettiger. Door de framework stel je jezelf de juiste vragen op het juiste moment, om zo tot een strategie te komen. Je gaat actief aan de slag met Social Media en denkt vanuit strategisch perspectief.

Welke stappen moet je sowieso doorlopen?

Ik kan me voorstellen dat je niet goed weet waar je moet beginnen. Zeker wanneer je nog weinig verstand hebt. Daarom heb ik 10 stappen voor je bedacht, die je gemakkelijk kunt doorlopen en die ervoor zorgen dat jouw Social Media strategie altijd up to date is.

Stap 1: Bepaal de doelstellingen

Voordat je begint, is het belangrijk om vast te stellen wat je wilt bereiken met Social Media. Je gaat dus haalbare en meetbare doelen opstellen. Je kunt hier het beste een customer journey model voor gebruiken. Dit is de digitale reis die jouw klant aflegt, normaal zijn dit vijf stappen. Wij gebruiken er in dit geval maar drie.

Er zijn veel statistieken die je kunt bekijken en meten op de diverse Social Media kanalen. De belangrijkste gegevens om te meten zijn:

  1. Bereik van berichten
  2. Betrokkenheid bij berichten
  3. Website bezoeken
  4. Conversies en aankopen
Bepaal je social media doelstelling

Stap 2: Bepaal jouw doelgroep op Social Media

Voordat je gaat beginnen met het plaatsen van berichten, is het natuurlijk belangrijk dat je weet wie jouw doelgroep is en hier je content op aanpast. Dit kun je doen op basis van gevoel en kennis, maar ook op basis van harde cijfers. In Google Analytics wordt verschillende data verzameld zoals leeftijd, geslacht, interesses, gedrag, gebruikte apparaten en meer.

Met deze informatie kun je een persona maken. Dit is als het ware een samenvatting van jouw doelgroep. Hierin verwerk je vaak leeftijd, geslacht, beroep, branche en interesses. Je gebruikt je persona om te bedenken:

  • Welke content interessant is
  • Op welke tijden je het beste kunt publiceren
  • Wat de toneof-voice moet zijn

Stap 3: Bekijk welk Social Media kanaal interessant is voor jouw bedrijf

Er zijn inmiddels zoveel Social Media kanalen, maar welke is nou geschikt voor jouw bedrijf. Door jouw persona uit stap 2 weet je exact wie je wilt bereiken en wordt het voor jou ook gemakkelijker welk kanaal bij jouw doelgroep past. Hieronder zie je per gebruikersgroep van welk kanaal ze het meest gebruik maken. Valt jouw doelgroep tussen de 40 – 64 jaar, dan kun je het beste gebruik maken van Facebook en YouTube. Via whatsapp is het vooralsnog niet mogelijk om te adverteren, maar er gaan geruchten dat dit in de toekomst wel mogelijk is.

Bron: Afix.nl

Welk Social Media kanaal interessant is voor jouw bedrijf

Stap 4: Selecteer de juiste Social Media tool (deze stap is niet verplicht)

Afhankelijk van wat je van plan bent, kun je verschillende tools gebruiken om je berichten te plannen, monitoren, reageren en beheren. Er is geen enkele tool waar je alles mee kunt en daarnaast zijn de tools vaak betaald. Je kunt gebruik maken van de Business Facebook Creator studio, hier kun je berichten plaatsen, inplannen en monitoren voor Facebook en Instagram. Betaalde opties zijn:

  • Coosto
  • Hootsuite
  • Semrush
  • Sendible

Ga je klein beginnen, dan kun je deze tools ook achterwege laten.

Stap 5: Maak een Social Media kalender

Het is het makkelijkst om met een Social Media kalender te werken. Je hebt dan een goed overzicht van wat je per week gaat plaatsen en je kunt alle berichten direct inplannen. Zo hoef je niet elke dag ermee bezig te zijn, mits er natuurlijk belangrijk nieuws tussendoor komt. ideeën voor Social Media posts kunnen zijn:

  • Verjaardagen
  • Nationale feestdagen
  • Kijkje nemen in het bedrijf
  • Ontwikkelingen in de branche
  • Diensten of producten toelichten / aanbieden

Stap 6: Zorg voor passende foto’s of video’s

Sowieso werkt beeld altijd beter dan alleen tekst, maar dan moet het beeld wel passen bij de boodschap die je wilt vertellen. Maak je zelf foto’s? Zorg er dan voor dat deze op de juiste manier gemaakt zijn. De foto hoeft echt niet te lijken op een foto die door een professional gemaakt is. Maar houd wel rekening met de belichting, andere voorwerpen op de foto en of het hele onderwerp centraal staat. Er zijn diverse tools die je kunt gebruiken, denk bijvoorbeeld aan Canva. Deze heeft zowel een betaalde als gratis versie. In de gratis versie kun je sommige stockfoto’s of formats niet gebruiken. Het handige van deze en soortgelijke tools, is dat je gemakkelijk verschillende formaten van je ontwerp kan maken. Zo heb je snel voor elk kanaal het juiste formaat. Gangbare formaten zijn:

Afmetingen Facebook

  • Liggende afbeelding: 1200 X 628
  • Afbeelding carrousel (vierkant): 1080 X 1080
  • Video’s: 1200 X 675 of 1200 x 1200

Afmetingen LinkedIn

  • Sponsored: 1200 X 627
  • Carrousel: 1080 X 1080

Afmetingen Instagram

  • Vierkante foto: 1080 X 1080,
  • In je grid wordt een foto altijd vierkant getoond
  • Liggende foto: 1350 X 1080
  • Staande foto: 1080 X 1350
  • Stories: 1080 X 1980
  • IGTV omslag: 420 X 654

Stap 7: Plan voldoende tijd in

Niet alleen om je berichten te maken en plaatsen, maar ook om op je berichten te reageren. Hoeveel tijd je nodig hebt, hangt van verschillende factoren af. Ga je alleen foto’s plaatsen of ga je foto’s en video’s plaatsen én adverteren via Social Media. Hieronder wat richtlijnen waar je rekening mee kunt houden:

  • Post schrijven – 0,5 uur per post
  • Reageren op berichten – ca. 10 minuten per dag
  • Beheren advertenties – 1 uur per week
  • Social Media kalender maken – 2 uur per kwartaal
  • Foto’s en video’s maken – ca. 2 uur per maandag

Stap 8: Neem het advertentiebudget mee in je begroting

Het plaatsen van berichten op Social Media is gratis, maar het adverteren via Social Media kost wel geld. Je kunt beide uit besteden (dan kost het plaatsen ook wat), maar je betaald bij adverteren ook altijd een budget aan het kanaal zelf. Het budget is afhankelijk van het aantal advertenties, maar ook van het gebied dat je wilt bereiken. Wil je dat iedereen in Nederland jouw advertenties ziet, dan moet je rekening houden met een groter budget dan wanneer je je alleen wilt richten op de provincies Utrecht en Zuid-Holland. Het budget hangt dus af van:

  • Het kanaal
  • De doelgroep
  • Doelstellingen
  • Targeting
  • Concurrentie
  • Relevantie

Het gaat namelijk niet alleen om het budget dat je beschikbaar hebt, maar ook om de relevantie van jouw post. Bij elke vertoning vindt er een veiling plaats, dit gaat tussen jou en jouw concurrentie. Er wordt niet alleen gekeken wie het hoogste budget heeft, maar ook naar de waarde die jouw advertentie voor een concurrent heeft. Wie het beste scoort wordt vervolgens getoond.

Stap 9: Stuur de juiste berichten in de juiste fase van de customer journey

Pak de customer journey er nog eens bij die je in stap 1 gemaakt hebt en zorg dat je voor elke fase de juiste berichten maakt. Je moet niet alleen rekening houden met de berichten die je maakt, maar ook met het kanaal dat je gebruikt. Zo zijn Instagram en Pinterest in de eerste fase sterk, YouTube, Google en LinkedIn juist in de tweede fase en Google Ads en Facebook in de laatste fase. Het is vaak zo dat een potentiële klant meer dan één keer jouw bericht moet zien, voordat jouw product of dienst herkent wordt. Het is natuurlijk lastig om bij te houden wie welk bericht wanneer gezien heeft, daarom adviseren wij je om gebruik te maken van remarketing lijsten. Wat kun je met deze lijsten?

  1. Gebeurtenissen per gebruiker vastleggen
  2. Doelgroepen maken
  3. Conversie

Stap 10: Resultaten meten

Want, meten is weten! En dat is ook echt zo. Wanneer de berichten eenmaal geplaatst zijn, wordt vaak vergeten om ook de resultaten te meten. De volgende statistieken kun je gebruiken om de resultaten te analyseren. Let op sommige kun je alleen gebruiken wanneer je gebruik maakt van advertenties:

  • Google Analytics, Google Ads
  • Facebook Analytics, Facebookpagina en Advertentiebeheer
  • Instagram statistieken
  • LinkedIn Analytics en Advertentiebeheer
  • Pinterest Analytics en Advertentiebeheer

En nu? Aan de slag!

Heb je alle stappen doorlopen en kom je er zelf niet uit of heb je er überhaupt geen zin in of tijd voor? Dan staat het Online Marketing team graag voor je klaar. Ik beantwoord graag al jouw vragen of zet samen met jou de Social Media strategie voor jouw bedrijf op. Spreken we elkaar snel?

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

Zoeken

Doorzoek onze website

contactbg1 contactbg2