Trends en voorspellingen 2021
Er zijn vier trends die op het gebied van SEO eruit springen. Dit zijn trends waar wij als online marketing specialisten rekening mee houden, maar waar je zelf ook op kunt inspelen.
Alinea’s worden los geïndexeerd
Dit betekent niet dat Google elke alinea in een tekst los indexeert, maar dit maakt het wel mogelijk dat Google gericht antwoord kan geven op specifieke zoekopdrachten. De zoekmachine is zo beter in staat om de deelonderwerpen per pagina te onderscheiden en zo voor meerdere zoekopdrachten te laten ranken. Hoe je hier zelf op kunt inspelen? Door een vraag te gebruiken als titel van een tussenkop en hier in de alinea zelf antwoord op te geven.
Google haalt de hoogtepunten uit YouTube video’s
Google kan verschillende highlights uit jouw YouTube video halen. Zo wordt er een fragment voorgesteld en begint de video daar met afspelen. De Googlezoeker hoeft dus niet meer de hele video te bekijken om tot het antwoord te komen. Een uitbreiding hierop zijn de Google Web Stories, je ziet deze al steeds vaker terugkomen in de zoekresultaten van Google. Benieuwd hoe je dit voor jouw bedrijf het beste kunt inzetten en toepassen? Vraag het Designpro!
Google heeft geen exacte keywords nodig
Google heeft geen gericht zoekwoord meer nodig om te weten waar je naar op zoek bent. Dit betekent dat longtail zoekwoorden steeds interessanter worden en spraakgerichte opdrachten jou bij de juiste content kunnen brengen. Het is natuurlijk nog steeds belangrijk om een tekst rondom een bepaald onderwerp te schrijven, maar synoniemen, omschrijvingen, meervoud vormen en longtail zoekwoorden zijn dus ook belangrijk om mee te nemen in de teksten op jouw website of webshop.
Spelfouten maken straks niet meer uit
Althans, voor de zoekresultaten. Ben je op zoek naar meergranen brood, maar typ je in de zoekresultaten van Google ‘’mergranen brod’’, dan kan Google precies uitlezen waar je naar op zoek bent. Dit betekent niet dat je je teksten met fouten kunt plaatsen. Het is nog steeds belangrijk en voor de lezer het prettigst om een foutloze tekst te lezen, maar Google zal je er niet meer op afstraffen als er een foutje in de tekst voorkomt.