slideshow cover gray slideshow cover gray
Ga terug
DesignPro-KristelvanDijk-Portret 3a
Lisanne
2 augustus 2021
3 min. lees plezier
Designpro.nl

Tracking in iOS, welke gevolgen heeft dat voor online marketing?

Ben je in het bezit van een IPhone, IPad of ander apparaat van Apple, dan heb je vast al een keer een pop-up gekregen waarin apps vragen of ze jou mogen volgen. Dit noemen we ook wel tracking. Tracking betekent het volgen van jouw locaties, zodat apps gerichte advertenties aan je kunnen laten zien. Je kent deze advertenties waarschijnlijk ook wel als gepersonaliseerde advertenties. Enerzijds natuurlijk super fijn dat je op deze manier alleen advertenties te zien krijgt waar jij echt in geïnteresseerd bent, anderzijds zit jij misschien helemaal niet op advertenties te wachten en dus ook niet op gepersonaliseerde advertenties. De nieuwe iOS update van Apple maakt het mogelijk om tracking uit te zetten. Voor jou als gebruiker natuurlijk super fijn, voor ons als Internet Marketingspecialist niet zo fijn. Waarom niet en wat je hier als Internet Marketingspecialist of als ondernemer aan kan doen? Dat vertel ik je in deze blog.

Wat is het verschil tussen tracking in apps en in het Apple-account zelf?

Er is overigens een verschil tussen de informatie die opgeslagen wordt in jouw Apple-account en de informatie die door apps verzameld wordt. Bij de apps gaat het voornamelijk om de locatie en wat je in die app doet en in jouw Apple-account wordt opgeslagen welke apps jij installeert, de zoekopdrachten die je uitvoert en of je op advertenties klikt. Apple is vrij om deze informatie met adverteerders te delen, hierbij wordt jouw identiteit niet vrijgegeven. Zoek jij dus naar een leuk paar zomerschoenen, dan is de kans groot dat je hier ook advertenties over krijgt.

Wat zijn de grootste gevolgen van het uitzetten van iOS tracking?

Het uitzetten van de iOS tracking lijkt misschien weinig gevolgen te hebben, jij denkt juist fijn: eindelijk minder advertenties. Helaas zijn er een aantal (grote) bedrijven die hier veel last van hebben. Facebook is in dit geval het grootste slachtoffer. De advertenties die door Facebook worden ingezet, zijn voornamelijk gepersonaliseerde advertenties. Nu denk je vast, Facebook is een grote organisatie, die kan dit toch wel aan? Maar helaas ligt dat net iets anders. Veel kleine ondernemers die geen budget hebben voor een eigen website/ webshop of advertenties via Google Ads, maken gebruik van Facebook advertenties. Hiermee is het namelijk mogelijk om een specifieke doelgroep te bereiken, tegen een betaalbare prijs. Door de tracking in de Facebook app uit te zetten, kunnen deze kleine ondernemers geen contact meer met jou opnemen door middel van Facebook advertenties. Zonde toch! Want misschien heeft die leuke kledingwinkel op de hoek een nieuwe collectie, die jij hierdoor mist.

Kan het kwaad om tracking in apps aan te laten staan?

Nee dat kan zeker geen kwaad. De apps kunnen namelijk geen persoonlijke informatie uitlezen. Alleen jouw gedrag wordt gevolgd, zodat je persoonlijke advertenties kunt ontvangen. Deze informatie kan echter niet gekoppeld worden aan een persoonlijk profiel. Ik zou zeggen: niks om je zorgen over te maken dus! Door het aan te laten staan geef je kleine ondernemingen de kans om te groeien en om contact met jou op te nemen.

Hoe zorg je ervoor dat je gepersonaliseerd kan blijven adverteren?

Er zijn een aantal stappen die je kunt ondernemen om te kunnen blijven adverteren via Facebook én waardoor jouw advertenties alleen getoond worden aan een doelgroep die interessant voor jou is.

  1. Verifieer het domein van jouw website in het Bedrijfsmanager-account van Facebook.
  2. Configureer en geef prioriteit aan 8 topgebeurtenissen op je domein.
  3. Stel in advertentiebeheer een campagne in voor conversieoptimalisatie of waarde optimalisatie. Dit doe je met een pixel.
  4. Selecteer één domein voor conversietracking.

Hulp nodig?!

Kom je er zelf niet helemaal uit? Geen paniek. Ik help je graag! Neem contact met mij op en samen bekijken we waar je vastloopt en hoe ik jou daarbij kan helpen. Spreken we elkaar snel?

Contact opnemen
Liever gewoon bellen?
Contactformulier
Relevante blog(s)

Aanvragen

Nooit meer wat missen? Aanmelden nieuwsbrief
Tekst Certificeringen

Verstand van wat we doen

Bekijk onze certificeringen

Designpro.nl logo
Designpro.nl
designpro-is-google-partner
Gecertificeerd Google Partner

Gecertificeerd Google Partner

Bij Designpro zijn we trots op onze status als Google partner, een erkenning die onze toewijding...

Meer info
designpro-specialist-in-bing-ads
Bing ads accredited profesional

Bing ads accredited profesional

Meer info
leadinfo-logo
Leadinfo Partner

Leadinfo Partner

Meer info
downloadbelco-logo
Belco Partner

Belco Partner

Meer info
mollie-logo
Mollie Partner

Mollie Partner

Meer info
microsoft365-logo
Microsoft 365 Partner

Microsoft 365 Partner

Meer info
spotler_logo
Spotler

Spotler

Meer info

Wat zeggen onze klanten over Designpro

Bekijk onze recensies en hun project!

shutterstock_641138056
shutterstock_1416483638
shutterstock_355428872
  • 27 jaar Actief op het web
  • 3200 + Klanten gingen u voor
  • 8500 + Websites gerealiseerd
Informatie aanvragen

© 2024 Designpro.nl | Alle rechten voorbehouden

Powered by Dynacontent, het CMS systeem van Designpro

Stel hier je vraag!

Of neem contact met ons op via: